Komerční prezentace
Registrace uživatele

Přihlašte se k odběru informací, novinek, získejte přístup do diskuzního fóra.

Vesmír č. 9
Vesmír č. 9
Toto číslo vychází
1. 9. 2017
Novinky
Zdarma jedno celé číslo Vesmíru v pdf.
• Zářijové číslo Vesmíru
reklama

Diskuse: Nesnesitelná lehkost publikování

Petr Slavíček
Vesmír 93, 63, 2014/2
20. 2. 2014

Nesnesitelná popularita inovací

Tomáš Matys Grygar, grygar@iic.cas.cz

Od doby, kdy se u nás vědě začalo říkat věda, výzkum a inovace, se i u nás publikování dost proměnilo. Začlo to už dřív v zemích, kde se se rychleji stala státní politikou průmyslová prosperita skrz plánovité inovace, tj. aplikovaný výzkum na módních tématech. Roztočil se kolotoč peníze-projekty-publikace z projektů. Inovace znamená - přinejmenším v materiálové chemii, kterou trochu znám - hledání, jak něco existujícího, třebas i dost dlouho známého, mírně obměnit, syntézu zlevnit, produktu trochu vylepšit vlastnosti, vychytat mouchy, najít vhodný způsob praktického využití známého jevu a nakonec nabídnout nějaký potenciální produkt. Nejprve tedy formou časopiseckého článku, aby bylo možné složit účty poskytovatelí dotací. Tato kombinatorika, je-li dobře financovaná, logicky vede k rozkvětu open-access (OA) časopisů. Z vědy (vědět) se stává technika (umět udělat), řemeslo jako každé jiné. Proto taky pro redakce OA časopisů není problém přijímat články, které jsou permutacemi ve smyslu experimentu, který provedl J. Bohannon. Komu to připadá snadné, nebo třeba nesnesitelně snadné, může si zkusit vybavit laboratoř a sehnat pracovníky, kteří by na té inovační megavlně dokázali surfovat a neutopili se, protože na vrcholu jakékoli vlny (shánění peněz i psaní publikací) je dneska příšerná strkanice. No to já jen abych trochu doplnil představu, jak nesnesitelně lehké tohle OA publikování je. Myslím ale, že tradiční časopisy, které OA nejsou, si budou dál držet metodu peer review, kde se hodnotí i novost myšlenek a ne jen novost dat, obrázků nebo variací vzorců látek. Už teď ale nepochybně existují dva publikační světy. Ten nový, založený na komerčních OA časopisech, jejichž redaktoři a vydavatelé mají většinou pro evropany velmi exotická jména, je prostě produkt tlaku na inovace, i v EU velmi silný. OA je ostatně strategie populární i v Bruselu. Domnívám se, že plánovité inovace lidstvo k hlubšímu poznání, zlepšení kvality života nebo aspoň udržitelnému rozvoji nepovedou. Jsme prostě aktéry nějaké hry. Pokud si ale někdo myslí, že systém rigorózní peer review poznal v době před publikační inflací všechny špatné rukopisy, je naivní. Jen v té době by asi nikoho nenapadlo udělat tak potměšilý experiment, jaký spáchal J. Bohannon.

Příspěvky 1 - 1 z celkem 1
« první    < předchozí  ·  další >    poslední »