Zelený čaj ochranou před oxidativním stresem

Publikováno: Vesmír 77, 596, 1998/10
Rubrika: Aktuality

Je překvapivé, jak velké množství látek přijímaných v normální potravě může pro lidský organizmus představovat ochrannou bariéru před škodlivými vlivy znečištění vnějšího prostředí. Například mezi sloučeninami, které jsou schopny chránit DNA před radiačním poškozením, bychom mohli nalézt jak čajový katechin, tak i běžné disacharidy, jako jsou maltóza, sacharóza a trehalóza. Obzvláště posledně jmenovaný disacharid, známý jako efektivní ochranný faktor organizmů před stresy navozovanými vysušením, teplem či mrazem, se v testech in vitro projevoval jako velmi účinný ochránce DNA (Biosci. Biotech. Biochem. 61, 160–161, 1997). Další z běžně dostupných potravních složek – extrakt ze zeleného čaje – má schopnost snižovat efekty způsobované v organizmu oxidativním stresem. Jedním z takových poškození je i akutní selhání ledvin, často způsobené obnoveným průtokem po určité periodě blokády toku krve v ledvinách. Tým Dr. Yokozavy zjišťoval efekty extraktu zeleného čaje in vitro na kultivovaných buňkách ledvinového epitelu vystavených oxidativnímu stresu. Ty se svými vlastnostmi blíží buňkám proximálního tubulu, které bývají poškozené v důsledku ischemického selhání ledvin. Alespoň na buněčné úrovni extrakt zeleného čaje podstatně snižoval efekty spojené s působením látek imitujících oxidativní stres. (Biosci. Biotech. Biochem. 61,104–106, 1997).

Článek ve formátu PDF: 1998_V595-597.pdf (176 kB)