WILLIAM F. GANONG: Přehled lékařské fyziologie

H & H, Jinočany 1995; 600 obrázků a schémat, 161 tab.; náklad a cena neuvedeny. Přeloženo z angl. orig. „Review of Medical Physiology“ (16. vydání), Prentice Hall International Inc., Appleton & Lange, Simon & Schuster Business and Professional Group, 1993. Editor překladu MUDr. Jan Herget, DrSc.
Publikováno: Vesmír 75, 346, 1996/6
Rubrika: Nad knihou

Ucelený obraz o fyziologii savců, zaměřený speciálně na fyziologii člověka, je vynikající učebnicí, vhodnou jak pro studenty lékařských a přírodovědných fakult, tak pro lékaře a biology. Studenti najdou na konci knihy otázky i odpovědi k jednotlivým kapitolám. Lékaři a biologové zřejmě ocení na konci každého oddílu výčet článků k danénu oboru (zpravidla z doby nedávné, mnohé i z r. 1992).

Kniha je rozčleněna do osmi oddílů: 1) Obecný a buněčný základ lékařské fyziologie, 2) Fyziologie nervových a svalových buněk, 3) Funkce nervového systému, 4) Endokrinologie, metabolizmus a reprodukční funkce, 5) Funkce trávicího ústrojí, 6) Cirkulace, 7) Dýchání, 8) Tvorba a vylučování moči. Dodatek je úvodem do statistiky a přehledem jednotek.

Učebnice je uspořádána logicky, se současnými vědomostmi o fyziologii člověka seznamuje srozumitelným způsobem. Je obdivuhodné, že autor, který první vydání napsal r. 1963, dovedl za přispění svých kolegů po 30 let učebnici modernizovat tak, že i 16. anglické vydání z r. 1993 je na úrovni posledních soudobých poznatků.

Přesto, že učebnice předpokládá základní znalosti anatomie a biochemie, díky obrázkům se v ní orientuje i čtenář, který se s oběma obory seznámil pouze stručně nebo již dávno.

Autor zachytil rychlý rozvoj buněčné fyziologie, elektrofyziologie, endokrinologie, imunologie ad. Ačkoli pozornost je věnována i biologické, zejména cirkadiánní rytmicitě (viz str. 194), autor vynechal regulaci spánku či tělesné teploty z hlediska řízení cirkadiánním pacemakerem a pouze v souvislosti s regulací uvolňování adrenokortikotropního hormonu zvažuje, jakou úlohu má denní rytmus v jeho sekreci. Lze doufat, že v dalším vydání bude učebnice doplněna i o celkový přehled časového řádu a cirkadiánních rytmů člověka.

O výborný překlad do češtiny se zasloužili odborníci v daných oborech. Škoda, že se při tisku do textu vloudily i drobné chyby. Přesto je vydání Přehledu lékařské fyziologie záslužným počinem.