VÝROK O SKUTEČNOSTI, NEBO VÝROK O VÝROKU?

Publikováno: Vesmír 76, 104, 1997/2
Obor: Různé

Nizozemské státní organizace sledují velmi vážné současné klimatické změny, poslouchají své experty a snaží se situaci zlepšit. Věda zde přímo zasahuje do politiky. Jenže omezit např. emise CO2 je velmi nákladné a experti se nevyjadřují zcela jednoznačně, protože klimatologové stejně jako ostatní vědci mnoho věcí znají a také mnoho věcí neznají. Největší zmatek pak vzniká, když se míchají fakta, soudy, interpretace a hypotézy dohromady. To si velmi rychle uvědomily enviornmentální výbory a pečlivě klasifikují typy expertních znalostí do čtyř základních skupin:

• Vědecká fakta, kterými se rozumějí základní informace (tvrdá data) např. o koncentracích jednotlivých plynů v atmosféře.
  • Vědecké odhady a meze nejistot. Ty vznikají kombinací a interpretací různých typů měření. Do této skupiny patří odhady průměrných globálních teplot, které vznikají důmyslnými kombinacemi pozemních, družicových i lodních měření za neustále se mírně proměňujících podmínek.

• Kvalifikované odhady založené na modelech. Do této skupiny je rovněž automaticky zařazen expert, který referuje o svém výzkumu, a to i když jde o vědecká fakta. U prvních dvou skupin je totiž nutný nějaký druh mezinárodního konsenzu.

• Subjektivní náhledy jsou důležité např. v projektech, kdy proti sobě stojí rozdílné zájmy, např. biodiverzita a využívání krajiny, nebo když jde třeba o estetickou hodnotu krajiny.

Rozdělení na čtyři skupiny znalostí neznamená, že by jedna skupina byla horší než jiná, ale spíš to, že si v diskusi musíme být dobře vědomi, na čím území se nalézáme, a že argumenty z různých typů odborných znalostí je nutné mísit s velkou opatrností. (Change 33, November 1996, 8–10)