Aktuální číslo:

2024/4

Téma měsíce:

Obaly

Obálka čísla

Victoria na plavbě kolem světa

6. Azory
 |  5. 7. 2002
 |  Vesmír 81, 403, 2002/7

Victoria je na plavbě kolem světa už 22 měsíců a s ní posádka ztenčená na 5 mužů. Zabudováním motoru (byť o polovinu slabšího, než by bylo třeba) získala naše plavba úplně jinou dimenzi. Staří mořští vlci si už neťukají prstem na čelo a naše dobrodružství teď voní i naftou. Vracíme se na původní trasu, tj. k východnímu pobřeží Jižní Ameriky. Přímá cesta Karibikem by však vedla proti pasátu a proti proudům a 2500 mil k nejvýchodnějšímu mysu amerického kontinentu Cabo Branco by Victoria (byť s motorem) těžko zvládla. Výhodnější, i když delší je klasická plavba z Ameriky do Evropy přes Azorské ostrovy, a potom z Kanárských ostrovů přes Kapverdy, pásmo tišin a rovník do Brazílie. Velké atlantické kolečko.

Plavba z Bermud na Azory je rychlá a bouřlivá. O slušnou rychlost se starají silné větry, o zpestření jídelníčku snad nejkrásnější ryby oceánu dorády a o zpestření stereotypu hlídek dvojí havárie kormidla, vždy v noci a za špatného počasí. Po 1686 mílích a 18 dnech zběsilé plavby přistáváme začátkem června 2001 na Azorech.

Azory jsou skupinou 9 ostrovů vulkanického původu o celkové rozloze 2247 km2 a s 250 000 obyvateli. Objevil je r. 1432 portugalský mořeplavec P. Á. Cabral, který jim dal jméno Ilhas dos Açores neboli Ostrovy jestřábů. Od roku 1445 byly postupně kolonizovány Portugalci a dnes mají regionální samosprávu.

První ostrov, který nás unavené mořeplavce přivítá, je Flores. Ač byl objeven r. 1470, osídlili jej až v 16. století portugalští sedláci a rybáři. Za zmínku stojí éra pirátství v 16. a 17. století, kdy Azory sloužily jako hlavní útočiště i zásobárna španělských galeon vracejících se do Evropy s poklady Střední i Jižní Ameriky a staly se neodolatelným lákadlem námořních lupičů z celé Evropy. Flores je jako všechny Azorské ostrovy kopcovitý; má rozlohu 143 km2 a nejvyšší horou je Morro Alto (914 m n. m.). Jméno získal podle toho, že na něm roste množství květin. Hlavními produkty ostrova byly a částečně dosud jsou pomeranče, citrony, uzené maso, velrybí olej (tradice velrybářství přetrvala až do r. 1981), med, keramika, cedrové dřevo. Pro svou odlehlost a špatné spojení s ostatními ostrovy se Flores rozvíjel izolovaně a jeho uzavřenost se promítla i do povahy místních obyvatel. Populace (dnes 3800 lidí) klesá, zejména mladí odcházejí, hlavně do Portugalska.

Kotvíme v městečku Lajes das Flores. Díky komerčně užívanému molu je to jediné slušné kotviště na ostrově (obrázek).

Vjezd do přístavu je označen dvěma světly:

  • Oc R 7s 30 ft (na konci vlnolamu): červené světlo v intervalu 7 sekund umístěné ve výšce 30 stop nad mořskou hladinou.
  • Iso G (ve vesnici): izofázové zelené světlo, kdy poměr délky trvání světla a tmy je stejný.

Kotví se podle ponoru lodě uvnitř přístavu tak, aby loď nepřekážela přijíždějícím rybářským a dopravním lodím. Lajes das Flores je půvabná vesnice s milými a (přes určitou uzavřenost) přátelskými obyvateli. Celní a pasové formality se odehrávají v hospodě a autostop je pro cestování po tomto deštivém a zeleném ostrově ideálním dopravním prostředkem.

Další cesta nás zavádí na ostrov Faial. Vedle tradičních lákadel Azor, jako jsou všeobklopující bujná vegetace, obří i malé caldeiras (krátery), hory, jezera, vodopády, malebné vesnice a městečka, nabízí tento ostrov pohled z první řady na Hortu (barevný obr. na s. 402), hlavní město celého souostroví, a dále na sousední ostrov Pico s nejvyšší horou Ponta do Pico (2351 m n. m.).

Z Faialu je to na severní stranu ostrova Pico konkrétně do São Rocque slabý půlden plavby. São Rocque je malý přístav (obrázek) s krátkým molem užívaným zásobovacími loděmi a přívozy a s bývalou továrničkou na zpracování velryb (dnes muzeum). Vjezd do přístavu je značen dvěma světly:

  • FI G 3 s 23 ft 2 M (na konci vlnolamu): záblesk zeleného světla v intervalu 3 sekundy ve výšce 23 stop nad mořem viditelný na 2 námořní míle.
  • Oc R 6 s 10 ft 6 M: červené světlo přerušené krátkým zatměním v intervalu 6 sekund ve výšce 10 stop viditelné na 6 námořních mil.

    Břehy jsou posety skalisky a útesy, kotví se uprostřed přístavu na poměrně velké hloubce 81 sáhu (zhruba 14,5 metru) nebo se po dohodě s kapitanátem může stát zdarma u mola, pokud není ohlášena žádná zásobovací loď.

Další cíl naší cesty je největší z Azorských ostrovů São Miguel se správním střediskem Ponta Delgada, které je největším městem (40 000 obyvatel) a též největším přístavem Azor (obrázek). Je dobře chráněno a jachtařům nabízí kotviště na hloubce 4 sáhy nebo jachtařské přístaviště. Jako důležitý přístav je dobře označeno navigačními světly, náměrovými světly a jižním kardinálním znakem:

  • Oc R 3 s 59 ft 5 M (na konci mola určeného výhradně ke komerčním účelům): červené světlo přerušené krátkým zatměním v intervalu 3 sekundy umístěné 59 stop nad nulou mapy viditelné na 5 námořních mil.
  • Oc G 3 s 39 ft 10 M (na vlnolamu jachtařského přístavu): zelené světlo přerušené krátkým zatměním v intervalu 3 sekundy umístěné 39 stop nad nulou mapy viditelné na 10 námořních mil.
  • Dvě dvojice náměrových světel:

    Iso G 5 s 46 ft 7 M,

    Oc G 5 s 158 ft 8 M,

    Oc R 6 s 42/63 ft 9M.

  • Jižní kardinální znak, který upozorňuje na skupinu útesů severně od něj a označuje vodu bezpečnou pro plavbu, tj. na jih od znaku.
  • Q (6) + LfI 15 s: výjimečná světelná charakteristika v systému IALA užívaná výhradně pro jižní kardinální znaky. Charakteristika: kombinace šesti skupin rychlých zablesknutí jsou přerušovány pravidelným zatměním stálého a dlouhého trvání a jednoho dlouhého zablesknutí (záblesk musí trvat alespoň 2 sekundy), to vše v intervalu 15 sekund.
  • Jako kontrast k Ponta Delgada jsme za další kotviště zvolili vesničku Vila do Porto na jihu nejvýchodnějšího z Azorských ostrovů Santa Maria (obrázek). Historicky nejvýznamnější událost se zde odehrála roku 1492, kdy tu na břeh vystoupil Kryštof Kolumbus při návratu ze své první cesty do Ameriky.

    Přístav Vila do Porto je obklopen vysokými útesy a skalisky, ke kotvení se užívá levý a střední prostor, který je částečně chráněn vlnolamem. Na jeho konci je navigační světlo s charakteristikou FI 5 s 40 ft 5 M neboli jeden záblesk bílého světla v intervalu 5 sekund ve výšce 40 stop nad mořskou hladinou viditelný na vzdálenost 5 námořních mil.

    Přístavem Vila do Porto jsme se s Azorami rozloučili. S Victorií jsme tu strávili velmi příjemný měsíc a navštívili pět z devíti ostrovů. Člověk nemůže stihnout všechno.

Obrázky

Ke stažení

O autorovi

Ivan Orel

 

Doporučujeme

Přírodovědec v ekosystému vědní politiky

Přírodovědec v ekosystému vědní politiky uzamčeno

Josef Tuček  |  2. 4. 2024
Petr Baldrian vede Grantovou agenturu ČR – nejvýznamnější domácí instituci podporující základní výzkum s ročním rozpočtem 4,6 miliardy korun. Za...
Od krytí k uzavření rány

Od krytí k uzavření rány

Peter Gál, Robert Zajíček  |  2. 4. 2024
Popáleniny jsou v některých částech světa až třetí nejčastější příčinou neúmyslného zranění a úmrtí u malých dětí. Život výrazně ohrožují...
Česká seismologie na poloostrově Reykjanes

Česká seismologie na poloostrově Reykjanes s podporou

Jana Doubravová, Jakub Klicpera  |  2. 4. 2024
Island přitahuje návštěvníky nejen svou krásnou přírodou, ale také množstvím geologických zajímavostí, jako jsou horké prameny, gejzíry a aktivní...