Ve zkratce

Publikováno: Vesmír 79, 114, 2000/2
Obor: Různé
Rubrika: Aktuality

• Methylchlorid CH3Cl je nejrozšířenější halogenový uhlovodík v atmosféře. Globální vstup tohoto chloridu je odhadován na 3,5 teragramů ročně, poločas života v atmosféře 1,5 roku. Za dva hlavní zdroje CH3Cl byly považovány oceánické emise a spalování biomasy. Poslední měření však naznačují, že oceán nemůže přispívat více než 12 % odhadovaného vstupu. Odkud pochází zbývající methylchlorid?

Nature 403, 295–298, 2000

• Těkavé sloučeniny halogenovaných uhlovodíků přispívají např. k úbytku ozonové vrstvy ve stratosféře. Zdrojem těchto uhlovodíků mohou být také přírodní procesy. Jedním z velkých přírodních zdrojů jsou oceány (a v nich hlavně řasy). Dalšími zdroji jsou dřevokazné houby, spalování biomasy a vulkanické emise. Abiotické procesy v půdách a sedimentech mohou podstatně přispívat do atmosféry sloučeninami, jako jsou CH3Cl, CH3Br a CH3I.

Nature 403, 298–301, 2000

• Lidský hlas obsahuje mnoho informací o mluvčím a jeho emočním stavu, které vnímáme snadno a přesně. Přestože v komunikaci mezi lidmi hrají tyto rysy hlasu podstatnu úlohu, je toho málo známo o jejich neuronovém základu. Funkční magnetickou rezonancí se nalezly oblasti, které jsou při zpracovávání hlasu obdobně selektivní jako oblasti zpracovávající tváře.

Nature 403, 309–312, 2000