Ve zkratce

Publikováno: Vesmír 78, 706, 1999/12
Obor: Různé
Rubrika: Ve zkratce

• Mnozí živočichové, zejména v říši hmyzu, komunikují pomocí chemických signálů – vylučují feromony (agregační, výstražné, pohlavní aj.). Australští biochemici objevili první pohlavní feromon žab – splendiferin.

Nature 401, 444–445, 1999.

• Jednotlivé rostliny zřídka hostí více než jednu kolonii maravenců. Co mají dělat méně bojovné druhy mravenců, aby uspěly v konkurenci? Africký mravenec Crematogaster nigriceps okusuje větvičky akácie, na níž žije, tak důkladně, že změní vzhled stromu. Koruna je menší, kompaktní a velmi hustá. „Parkovým“ sestřihem akácií nejspíš brání svým konkurentům osídlit stejný strom.

Nature 401, 578–581, 1999

• Svět každé z nosních dírek voní jinak. Je tomu tak proto, že proud vzduchu v jedné nosní dírce je větší než v druhé. O světě vůní tak mozek dostává dva mírně odlišné signály. Pozoruhodné rovněž je, že vždy po několika hodinách si nosní dírky vymění roli.

Nature 402, 35, 1999

• Klasifikace zhoubných nádorů je pro volbu účinné terapie velmi významná, protože nádory s podobným vzhledem mohou na terapii odpovídat rozdílně. Jedno z klasifikačních schémat je založeno na analýze exprese genů. Na příkladu leukemie je demonstrováno rozlišení ALL a AML.

Nature 402, 35, 1999