Úloha NO v centrálním nervovém systému

Publikováno: Vesmír 75, 476, 1996/8
Rubrika: Aktuality

Většina údajů o úloze NO v centrálním nervovém systému (CNS), které máme k disoizici, spočívá v histochemických a imunohistochemických vyšetřeních lokalizace NO-syntázy (NOS), její inhibice specifickými antagonisty a její kolokalizace s receptorovým enzymem guanylátcyklázou ve stejné oblasti. Pro normální i patologické procesy v CNS mají význam všechny tři izoformy – endoteliální (eNOS), neurální (nNOS) a inducibilní (iNOS) enzym makrofágového typu. U myší s chybějícím genem pro nNOS jsou neuronální funkce zachovány za přispění eNOS. Mikroglie, které v mozku vykonávají obdobné funkce jako tkáňové makrofágy, obsahují membránově vázanou iNOS. Gliové buňky a pericyty obklopující cévy obsahují guanylátcyklázu stimulovanou NO. Mozkové mrtvice a neurodegenerativní onemocnění mohou být důsledkem nekontrolovatelně vysoké produkce NO. Rovněž vysoká produkce NO stimulovaná v mikrogliích účinkem cytokinů, které přicházejí krví jako důsledek zánětlivých procesů v jiných částech těla, může vést k poškození mozkových buněk. (Ann. Med. 27, 369, 1995)