Tři studenti objevili exoplanetu

Publikováno: Vesmír 88, 10, 2009/1
Rubrika: Aktuality

Zásada „Dělej vše nejlépe, jak umíš“ se vyplatila třem doktorandům Leidenské univerzity. Prof. Ignas Snellen jim zadal úlohu téměř banální – aby ukázali, že umějí pracovat s vyhledávacím algoritmem a drobně jej upravit. S hotovou úlohou přišli za svým profesorem brzy, a tak je požádal, aby upravený algoritmus otestovali na veřejně dostpných datech svítivosti asi 15 700 hvězd získaných během čtyřletého průzkumu oblohy v projektu OGLE (Optical Gravitational Lensing Experiment) v letech 1997–2000. Nic od toho nečekal. Když mu však přinesli křivku, z níž vyplývalo, že svítivost jedné z hvězd každých 2,5 dne asi na dvě hodiny klesá o 1 %, naprosto ho to vyvedlo z konceptu. Tím práce neskončila, naopak bylo třeba doplnit pozorování. Zajistit čas na Very Large Telescope (VLT) v Chile, změřit spektra a zpracovat je. Tato pozorování potvrdila původní objev. Jde o planetu s hmotností 4,5násobku hmotnosti Jupiteru, která obíhá svoji hvězdu ve vzdálenosti 0,03 AU. Planeta dostala „jméno“ OGLE2-TRL9b, její objevitelé ji však mezi sebou nazývají ReMeFra-1 (podle svých jmen Remco van der Burg, Meta de Hoon a Francis Vuijsje). Jedničkou zřejmě naznačují, že nehodlají zůstat u té jediné. (arXiv:0812.0599v1)

článek ve formátu pdf: 200901_V007-010.pdf (272 kB)