Transplantace neuronů do mozku

Publikováno: Vesmír 73, 189, 1994/4

Nervové buňky černé substance (s. nigra) mozkového kmene vyrábějí nervový přenašeč dopamin a svými výběžky jej dopravují do mnoha oblastí. Jednou z nich je nakupení nervových buněk v hloubce mozku podílející se kromě jiného na řízení hybnosti, souhrnně pojmenované bazální ganglia. Poškození nervových buněk černé substance nebo přerušení jejich spojů s bazálními ganglii se projeví příznaky časté Parkinsonovy nemoci – charakteristickým třesem připomínajícím počítání peněz, svalovou ztuhlostí a omezením pohybů. Část příznaků choroby se dá dobře ovlivňovat léky. Ideální by bylo poškozené nervové buňky nahradit.

Operace tohoto druhu již byly s jistým úspěchem provedeny. K transplantaci se užívají neurony černé substance lidských plodů, získaných umělými potraty. Odhlédneme-li od závažných etických potíží a nebezpečí, je problémem, že k úplnému a dlouhodobému obnovení činnosti poškozené černé substance jsou pro jednoho nemocného potřebí neurony 10 – 15 plodů, což je z mnoha důvodů neúnosné.

Řešením by bylo zavedení jiných buněk, které by dokázaly tvořit dopamin. Takové buňky je možné stvořit zavedením genu kódujícího enzym tyrosin hydroxylázu. Nadto by mohlo jít o buňky pacientova těla, čímž by odpadlo nebezpečí jejich zničení imunitním systémem příjemce.

Za nejvhodnější se považují mladé, téměř vyvinuté svalové buňky. Základním důvodem pro tuto volbu je skutečnost, že se vyvinuté svalové buňky dále nedělí, čímž odpadá nebezpečí vzniku nádoru. Pokusy na zvířatech byly úspěšné (Nature 362, s. 414, 1993).

Citát

DUŠAN RADOVIĆ (*1922), srbský básník a dramatik

Kdo chce mít vždycky pravdu, musí často měnit názory.