TIJS GOLDSCHMIDT: Darwins Dreampond, Drama in Lake Victoria

The MIT Press, Cambridge 1999, 274 stran
Publikováno: Vesmír 79, 165, 2000/3
Obor: Biologie
Rubrika: Nad knihou

Autorem knihy je holandský biolog, který mnoho let studoval rybí faunu afrických jezer. Seznamuje čtenáře s dramatickou novodobou historií zániku zajímavé a z hlediska ekologie jezera klíčové skupiny cichlid v jezeře Viktoria (viz též Vesmír 76, 370, 1997/7). Kniha je vybavena velkým počtem fotografií i kreseb, terminologickým slovníkem, seznamem literatury a věcným rejstříkem.

Třebaže ústředním tématem je ekologická katastrofa – zánik cichlid – kterou člověk vyvolal tím, že do jezera zavlekl cizí druhy (nilského okouna a vodní hyacint), poskytuje kniha mnohem více. Mimo jiné popisuje zajímavým způsobem život terénního biologa na výzkumné stanici v Tanzanii i celkové místní poměry a životní styl domorodých obyvatel. Těžiště knihy však leží v oblasti odborné. Na konkrétních příkladech získaných většinou právě při studiu cichlid seznamuje autor čtenáře s nejzajímavějšími otázkami současné evoluční biologie. Zabývá se problematikou přírodního výběru, speciace, pohlavního výběru, dále koevolucí, mimetizmem, fenotypovou plasticitou, mezidruhovou kompeticí, stabilitou a regulací v přirozených i narušených ekosystémech, problematikou hromadných extinkcí. Odborná problematika je podávána velmi srozumitelně, a přitom tak, že zjednodušení není na úkor věcné správnosti. Výklad je doplněn citacemi odborných pramenů, takže kniha určená laikům se může stát užitečným zdrojem informací i pro odborníky.

Uvažuje se i o překladu knihy do češtiny. Kromě okruhu zájemců o biologii, ekologickou a snad i cestopisnou problematiku by si ji zřejmě přečetli i čtenáři s hlubším zájmem o evoluční biologii. S radostí bych ji doporučil jako doplňkovou literaturu ke kurzu „evoluční biologie“ pro posluchače Přírodovědecké fakulty UK.

Článek ve formátu PDF: 2000_V162-165.pdf (488 kB)