Taxonomický spor o rajče

Publikováno: Vesmír 73, 475, 1994/8
Obor: Biologie
Rubrika: Mozaika

David Spooner z Wisconsinské univerzity v Madisonu, Gregory Anderson z Connecticutské univerzity ve Storrsu a Robert Jansen z Texaské univerzity v Austinu dospěli k závěru, že rajče by mělo náležet do téhož rodu jako brambor, tj. do rodu Solanum. Zatím se rajče řadí do rodu Lycopersicon.

Zmínění vědci navrhují změnu taxonomického zařazení rajčete na základě analýzy chloroplastové DNA z 21 druhů rodu Solanum, tří druhů rodu Lycopersicon a zástupců dalších tří příbuzných rodů, kterou podporuje i nový pohled na morfologické znaky uvedených dvou druhů kulturních rostlin.

Taxonomické postavení rajčete jedlého (Lycopersicon esculentum) vzhledem k bramboru obecnému (Solanum tuberosum) je již 240 let předmětem sporu. Švédský biolog Carl Linné zařadil r. 1753 oba druhy do rodu Solanum. O rok později však anglický botanik Philip Miller stanovil, že rajče patří do rodu Lycopersicon. Většina botaniků od té doby stranila Millerovi, ačkoliv vždy se jich našlo několik, kteří s ním nesouhlasili. Ať tento vědecký spor dopadne jakkoliv, pro běžné konzumenty zůstanou brambory bramborami a rajčata rajčaty (Chemical and Engineering News, Vol. 71, 1993, No. 11, p. 64).