Stafylokokové kšeftují se svými geny

Publikováno: Vesmír 81, 117, 2002/2
Rubrika: Aktuality

Stafylokokové kšeftují se svými geny
Stafylokok Staphylococcus aureus je běžnou bakterií, která zřejmě doprovází téměř každého člověka. Většinou se chová v mezích slušnosti a pokojně si žije v ekosystému našeho těla. Čas od času se však stává původcem různě závažných onemocnění, například některé kmeny mohou způsobovat onemocnění kůže, krve nebo močových cest. Staphylococcus aureus je také nejčastějším původcem infekčních onemocnění vznikajících v průběhu nemocničního ošetření.

Výzkum badatelů z Národního institutu pro alergie a infekční onemocnění (NIAID) ukázal, jakým způsobem se z neškodných kmenů stafylokoka stávají nebezpeční útočníci adaptovaní na boj s imunitním systémem i na další šíření infekce. To, zda je určitý kmen nebezpečný, záleží zejména na jeho genech. Během uvedené studie bylo analyzováno celkem 36 různých kmenů S. aureus. Zjistilo se, že zhruba čtvrtina genomu těchto kmenů není pro základní životní procesy studovaných bakterií nezbytná. Právě v možnosti změn těchto „postradatelných“ genů spočívá schopnost stafylokoků pružně reagovat na různá prostředí a měnit své životní projevy.

Zdá se, že tyto geny si stafylokokové mohou snadno vyměňovat a přenos genů mezi jednotlivými bakteriemi i přizpůsobivost jejich genomu zřejmě hrají v evoluci stafylokoků klíčovou roli. Bohužel pro nás takto vznikají a šíří se zejména geny rezistence k různým antibiotikům a vznikají tak i nové, nebezpečné kmeny stafylokoků. Příkladem může být kmen způsobující syndrom toxického šoku, který se koncem 70. let minulého století rozšířil mezi ženami používajícími nové, lépe absorbující menstruační tampony. (PNAS 98, 8821–8826, 2001).

Článek ve formátu PDF: 2002_V116-117.pdf (250 kB)