STÁDA KLONOVANÝCH DOMÁCÍCH ZVÍŘAT

Publikováno: Vesmír 76, 596, 1997/10
Obor: Genetika
Rubrika: Aktuality

Americká společnost ABS Global vyvinula techniku masové produkce klonů. Společnost předvedla šestiměsíční telátko Gene, které bylo vyrobeno podle stejného scénáře jako jehně Dolly ve Skotsku. Do vajíčka s odstraněným jádrem byla vpravena buňka dárce. V případě telátka Gene to sice byla fetální buňka, ale to není podstatné. Vajíčko se vyvine v zárodek, jehož všechny buňky mají genetickou výbavu dárce. Zárodek je pak rozdělen na jednotlivé buňky a ty jsou implantovány náhradní matce.

Ačkoli společnost ABS Global nechce kvůli patentovému řízení sdělit detaily techniky, má podstata jejich patentu spočívat v nalezení „geneticky stabilních“ buněčných linií, které pak slouží ke klonování. Již v roce 1994 klonoval krávy pomocí buněk vyvíjejících se embryí Neal First z Wisconsinské univerzity v Madisonu. Shledal však, že za hranicí několika tisíc buněk se v buňkách začaly akumulovat genetické defekty omezující počet úspěšných klonů. Zástupci ABS říkají, že se jim tuto mez podařilo obejít a že mají vysokou výtěžnost: více než polovina embryií implantovaných náhradním matkám skončila úspěšným porodem, na rozdíl od skotského týmu, kde Dolly byla jediným úspěchem z 277 implantovaných embryí. Nový proces má nesmírný význam nejen pro šlechtění žádoucích vlastností, ale i pro šlechtění geneticky upravených živočichů, např. krav, v jejichž mléce jsou žádoucí farmaka. Šokované laické veřejnosti je třeba zdůraznit, že tento výzkum se provozuje proto, aby jeho výsledky byly využívány. (New Sci. 155, No. 2095, str. 11)