Snímek komety Hale-Bopp

(Vesmír 76, 424, 1997/8)

Publikováno: Vesmír 76, 544, 1997/10
Obor: Různé

RNDr. Jiří Grygar se ptal (viz Vesmír 76, 424, 1997/8), jakou technikou je dělán snímek komety Hale-Bopp (viz obrázek). O vysvětlení jsme požádali autora snímku, který nám odpověděl:

Snímek devíti komet znázorňuje pohyb komety po obloze od 28. 2. do 13. 3. 1997 a byl pořízen na observatoři v Ondřejově statickým aparátem. Ten byl umístěn v budově Astronomického ústavu v prvním patře za balkonovými dveřmi, z důvodu zajištění stativu s aparátem před povětrnostními vlivy i nechtěným pohnutím. (Tomu jsem ani tak úplně nezabránil, o čemž svědčí skutečnost, že při detailním pohledu jsou hvězdy „dvojité“). Po celou dobu měl přístroj otevřenou závěrku a expozice byly prováděny snímáním krytu objektivu při otevřených dveřích. Hvězdné pozadí i stromy v popředí byly fotografovány taktéž devítinásobnou expozicí, a stromy se jeví ostré proto, že po prvních dvou třech expozicích, za bezvětří v ranních hodinách, Měsíc v poslední čtvrti mírně přezářil oblohu s oblaky v pozadí a tím dal vzniknout základu obrysu stromů na fotografické emulzi. Při následujících expozicích vždy bezvětří samozřejmě nebylo, ale díky tmavší obloze pohyb stromů během zhruba půlminutových expozic není patrný, s výjimkou mírně rozmazané koruny stromu v levé části snímku. Byl použit přístroj Exa IV s objektivem 1,8/50 na film KONICA vx 400".

Článek ve formátu PDF: 1997_V544.PDF (196 kB)