Komerční prezentace
Registrace uživatele

Přihlašte se k odběru informací, novinek, získejte přístup do diskuzního fóra.

Vesmír č. 10
Vesmír č. 10
Toto číslo vychází
2. 10. 2017
Novinky
Zdarma jedno celé číslo Vesmíru v pdf.
• Říjnové číslo Vesmíru
reklama

Slavnost vědy a poznání

43. Academia film Olomouc – festivalová echa
Publikováno: Vesmír 87, 408, 2008/6
Rubrika: Nad filmem

S podtituly Vidět a vědět, ale také Vědět jinak se konal 15.–20. dubna 2008 v Olomouci 43. ročník nejstaršího českého filmového festivalu populárněvědeckého dokumentárního filmu. Academia film Olomouc, který je společným projektem Katedry teorie a dějin dramatických umění Univerzity Palackého a občanského sdružení Jihlavský spolek amatérských filmařů (JSAF je pořadatelem Mezinárodního festivalu dokumentárních filmů Jihlava), uvedl 109 filmů z téměř 50 zemí. Se skupinou Lesní zvěř si při zahajovacím ceremoniálu zazpíval ministr školství Ondřej Liška. Ve videotéce DOC.Port bylo k vidění 582 filmů z 50 zemí. Vesmír byl spolu s Českou televizí Ostrava, časopisy Dějiny a současnost a History Today hlavním mediálním partnerem festivalu. Ředitele festivalu Petra Bilíka potěšilo, že rostoucí podpora celorepublikových médií představila Univerzitu Palackého a město Olomouc jako místo, kde se potkávají věda, film a radost z poznávání. Festival je důkazem, že akademický a univerzitní život může zaujmout nejen odbornou, ale i širokou laickou veřejnost.

O oceněných snímcích bylo a bude ještě slyšet, k některým z jejich témat se vrátíme i na stránkách Vesmíru 1) či v rámci promítání při festivalových ozvěnách. 2) Škoda by však byla nezmínit některé nesoutěžní filmy a doprovodné akce.

Věda naruby a co na to grizzly
Programový blok Věda naruby nahlédl na vědecké omyly, karikatury či kouzlo nechtěného. Dokument kanadského režiséra Petera Lynche Project Grizzly vypráví příběh Troye Hortubiseho, muže, který se v kanadské divočině střetl s grizzlym a měl to štěstí, že setkání přežil. Kupodivu zatoužil setkat se s obrovským medvědem znova, ovšem již skvěle připraven. Zkonstruoval oblek proti medvědům, cosi mezi brněním, skafandrem a sudem na splouvání Niagarských vodopádů. Nebyl troškař, vývoj obleků Ursus Mark prošel několika generacemi a čím dál tvrdšími testy: srážely ho obrovské klády, koulel se ze svahů, mnohokrát do něj padesátikilometrovou rychlostí vrazil třítunový náklaďák. Při všech testech v obleku samozřejmě vězel sám jeho tvůrce Troy Hortubise. Oblek obstál a nadešel čas pro grizzlyho. Dalo trochu práce najít kapitálního jedince, ale to byla hračka proti uspořádání schůzky s ním. A najednou jako by běžel jiný příběh. V dokonale chránícím obleku se nedalo v přírodě pohybovat, natož si dojít za grizzlym. A poučení bylo na talíři – příroda je „poněkud“ jiná, než si ji vybájíme. Je lepší snažit se jí porozumět než budovat neprodyšné bariéry.

A je to tu zase – inteligentní design
Diskusnímu panelu Evoluce, nebo zázrak? předcházelo promítání filmů. Americký snímek z roku 2003 Unlocking the Mystery of Life (Odhalování tajemství života) režisérů Wayna P. Allena a Timothy Eatona z dílny Illustra Media líčí, jak se věci mají z pohledu inteligentního designu. Mezi těmi, kteří v něm konfrontovali evoluční teorii, byli například Michael J. Behe, autor knihy Darwinova černá skříňka, Dean Kenyon, autor knihy Biochemical Predestination (Biochemická předurčenost) a Phillip E. Johnson, který r. 1993 uspořádal v Pajaros Dunes na kalifornském pobřeží setkání, kde se zkoumala Darwinova evoluční teorie.

Novější byl americký dokument Judgement Day: Intelligent Design on Trial (Soudný den: Inteligentní design na pranýři, 2007). V říjnu 2004 vypukly v pennsylvánském městě Dover občanské nepokoje. Šlo – jak jinak – o to, zda se má na místní škole vyučovat inteligentní design vedle evoluční teorie. Přesněji řečeno, zda inteligentní design je, či není skrytou formou náboženství, protože na amerických veřejných školách se nesmí žádné náboženství propagovat – je to soukromá záležitost každého jednotlivce. Anebo ještě jinak: leží mezi vědeckým kreacionizmem 3) a inteligentním designem rovnítko?

Doverská školní rada požadovala, aby učitelé přírodních věd předčítali studentům prohlášení, které přiznává mezery v evoluční teorii a doporučuje inteligentní design jako vědeckou alternativu. Bertha Spahr, další učitelé biologie a několik rodičů studentů se s rozhodnutím nesmířili a podali stížnost. Spor došel až k federálnímu soudu. Během vyšetřování a soudních stání vyšly najevo pozoruhodné souvislosti. „Neznámý dárce“ věnoval škole knihy, které měly studentům umožnit vhled do problematiky inteligentního designu. Ukázalo se, že nákup byl financován ze sbírky, kterou v kostele uspořádal místní kazatel a realizoval místní podnikatel a zároveň člen školní rady, oba odpůrci evoluční teorie. Při přelíčení v této souvislosti oba lhali, což je ve Státech závažný zločin.

Našlo se také rovnítko mezi inteligentním designem a vědeckým kreacionizmem, který již nálepku náboženství měl. Publikace seznamující s inteligentním designem se totiž šila narychlo. Při její přípravě se ukázalo jako nejjednodušší vzít knihu o vědeckém kreacionizmu a pomocí počítačového programu „vědecký kreacionizmus“ nahradit „inteligentním designem“. Nepovedlo se to ale úplně dokonale a někde zbyly kolem inteligentního designu „ocásky“ z vědeckého kreacionizmu. Epizody z filmu skoro dvouhodinového by se daly líčit ještě dlouho. Dojem, který ve mně zanechal, je jednoznačný: Na inteligentním designu něco bude – a to čertovského.

Pozvánka 2009
Množství filmů, pestrý doprovodný program, festivalová atmosféra a setkání se zajímavými lidmi nedovolí účastníkům ani na chvilku si odpočinout. Pořadatelé této „slavnosti vědy a poznání“ již chystají příští rok. Přijeďte, nebudete litovat.

Více na www.afo.cz

Poznámky

1) Například k Parkinsonově chorobě a dopadu hormonální antikoncepce na životní prostředí.
2) Film Pan Parkinson režiséra Petra Jančárka plánujeme promítat 13. listopadu 2008 od 17 hodin v malém sále Městské knihovny v Praze v rámci cyklu Xenopus. Filmy Hormonální akvárium režisérky Terezy Tary a Příběh jedné asanace režiséra Josefa Císařovského již při festivalových ozvěnách proběhly (24. 4., respektive 22. 5. 2008).

OCENĚNÍ 43. ročníku AFO
  • Cena za nejlepší světový populárněvědecký dokumentární film: Ve jménu růží (Au nom de la rose), režie Thierry Berrod. Něco takového mezinárodní porota dosud neviděla – film sleduje kdeco o exkrementech, růžích, jak je nazývá autor snímku. Nahlíží do dílen alchymistů, všímá si moderních technologií zpracování výkalů i různých „voňavých“ extravagancí.

  • Cena za nejlepší český populárněvědecký dokumentární film a Cena diváků za nejlepší populárněvědecký film: Pan Parkinson, režie Petr Jančárek. Otevřený přístup k citlivému tématu těžkého onemocnění, překvapivě sebeironický hudební komentář portrétovaného pacienta – autora filmové hudby, odborný i lidský vhled do průběhu a současných možností léčby Parkinsonovy nemoci, mimořádná syntéza důvěrné osobní výpovědi s obrazovým, symbolickým jazykem. Film bude promítán 13. listopadu 2008 v rámci AFO 2008 v ozvěnách v Městské knihovně v Praze.

  • Cena za přínos populárněvědecké kinematografii: Nigel Marven. Biolog, filmař, přední průkopník popularizace vědy na televizních obrazovkách, dlouholetý spolupracovník BBC a Davida Attenborougha.

  • Cena studentské poroty: Mír s tuleni, režie Miloslav Novák. Celovečerní dokumentární esej, nevšední pohled nejen na soužití člověka a tuleně.

  • Cena časopisu Vesmír za nejlepší český dokument v oblasti přírodních věd: Hormonální akvárium, režie Tereza Tara. Nezvyklý pohled na málo známé účinky hormonální antikoncepce na zdraví žen, životní cykly ryb a jiné nečekané souvislosti.

  • Cena časopisu Dějiny a současnost za nejlepší český dokument v oblasti humanitních a společenských věd: Zapomenuté transporty, režie Lukáš Přibyl. Závažný projekt, cenný shromážděnými svědectvími pamětníků i bohatým obrazovým archivním materiálem. Mapuje neznámé kapitoly holocaustu, významně přispívá k posílení moderní historické paměti.

  • Cena časopisu History Today za nejlepší světový dokument v oblasti humanitních věd: Nanking, režie Bill Guttentag & Dan Sturman. V předvečer druhé světové války pronikla japonská vojska na čínské území a obsadila tehdejší hlavní město Nanking, které se stalo dějištěm hrůzy a krutosti.

  • Cena za nejlepší studentský film – V. Ř. E. D.: JÁ (videoklip skupiny LAJKY), režie Miloš Kameník.

  • Cena divácké ankety o nejlepší kreslený vtip – doprovodná výstava pod patronací České unie karikaturistů: Pavel Kotyza.

  • Soubory

    článek v souboru pdf: 200806_V408-409.pdf (239 kB)

    Diskuse

    Žádné příspěvky