Skleník využívající kapalné krystaly

Publikováno: Vesmír 87, 741, 2008/11
Rubrika: Aktuality

Spoluprací Clevelandské botanické zahrady a Kentské státní univerzity v Ohiu byl vyvinut skleník, v němž se automaticky mění množství záření dopadajícího na rostliny, a tím i teplota ve skleníku. Jeho panely se skládají za dvou vrstev skla, mezi něž je vložen panel s kapkami polymeru, který je připojen k velmi nízkému elektrickému napětí. Když je vypnuto, jsou krystaly polymeru uspořádány nepravidelně a výsledkem je nahodilý odraz a rozptyl světla, vzniká zamlžení snižující množství procházejícího záření. Po zapnutí elektrického proudu se kapalinové krystaly seřadí paralelně a světlo prochází bez obtíží. To nejen příznivě ovlivní růst a vývoj rostlin ve skleníku, ale očekává se, že také výrazně klesnou náklady na ohřívání a chlazení. Dále by mělo být vyvíjeno zařízení, které bude nejen měnit ozářenost, ale i řídit barvu procházejícího záření a měnit poměr mezi fotosynteticky účinným zářením a zářením infračerveným. Výsledky měření v pokusném skleníku byly samozřejmě srovnávány se stejným skleníkem neobsahujícím vložku z kapalných krystalů. (Photonics Spectra, červen 2008, s. 12)

článek ve formátu pdf: 200811_V739-742.pdf (271 kB)