Různé zprávy.

Publikováno: Vesmír 1, 26, 1871/3
Obor: Různé
Rubrika: Aktuality

• Sjezd českých pěstovatelů a přátel věd přírodních, mathematických a inženýrských. Přičiněním mladistvé "Jednoty českých mathematiků" svolán byl lonského roku v srpnu do Prahy "první sjezd mathematiků a fysiků českých". Na sjezdu tom usnešeno, aby "Jednota českých mathematiků" s pomocí druhých odborných spolků na universitě a na technice postarala se o svolání velkolepějšího sjezdu (nejen mathematiků a fysiků ale i přírodopisců a lučebníků) o letošních svatodušních svátcích. Přičiněním našich vědeckých studentských spolků, jejichž upřímnou snahu a píli po všemožném vzdělání se v tom kterém odboru věd každý upřímný vlastenec a přítel věd chváliti musí sestaven 40členný výbor pořadatelů jak pro sjezd tak i pro výstavu se sjezdem tím spojenou. Dvacet členů voleno ze 4 spolků akademiků pražských (mimo z "Jednoty českých mathematiků" též z "Přírodovědeckého klubu," ze spolku lučebníků "Isis", ze "Spolku posluchačů inženýrství,") a 20 členů zvoleno ze starších sil, z profesorů a docentů na pražských ústavech. Přičiněním výboru tohoto odbýván právě v těchto dnech velkolepější sjezd,"všech českých pěstovatelů a přátel věd přírodních, mathematických a inženýrských". Nad výsledkem sjezdu tohoto můžeme býti velmi spokojeni. To dokazuje již hojný počet účastníků, jichž napočítali jsme po oba dni více než 200. Sjezd sám zahájen delší výtečnou a vzletnou řečí předsedy pořadatelského výboru p. prof. Krejčího, kterou na jiném místě doslovně podáváme. Po té přikročeno k volbě předsedy, místopředsedy a dvou zapisovatelů sjezdu. Za předsedu zvolen p. prof. Krejčí, za místopředsedu p. prof. Dr. Studnička, za zapisovatele pánové: bibliothekář Veselý a docent Bělohoubek. Pak se konstituovaly jednotlivé odbory. V oboru mathematiků a fysiků zvolen za předsedu p. prof. Dr. Majer, za zapisovatele p. prof. Pokorný. V odboru lučebníků za předsedu p. prof. Dr. Šafařík, za zapisovatele p. as. Preis. V odboru přírodopisců za předsedu p. prof. Hobza z Plzně, za zapisovatele p. as. Feistmantel. V odboru inženýrů za předsedu p. F. Hynek, inženýr u neratovické dráhy, za zapisovatele p. J. E. Vávra, technik. Pak navštívena výstava, kde předseda výstavního odboru p. docent Dr. Neumann vysvětloval rozličnými pokusy novější stroje.Odpoledne po 3. hodině zahájena všeobecná schůze, v které jednáno o následujících dvou otázkách: "o zařízení jediného druhu všeobecně vzdělávacích škol středních" a "o rozšíření ve vyučování přírodním vědám na středních školách dle nynější potřeby." O obou předmětech povstala živá a velmi zajímavá debata, které se zúčastnili z přítomných pánové: Dr. Čupr, prof. Dr. Durdík, archivář Dr. Emler, Hásek, asist. Hauner, prof. Hobza, Ph. C. Houdek, prof. Jehlička, prof. Dr. Kotal, prof. Krátký, prof. Krejčí, prof. Dr. Majer, prof. Nekut, docent Dr. Neumann, prof. Dr. Novotný, prof. Pokorný, posl. fil. Strouhal, prof. dr. Studnička, prof. Alois Studnička a ředitel Zeleny. (Další zprávu podáme příště.)