Ptáci s penisem

Publikováno: Vesmír 79, 117, 2000/2
Obor: Zoologie
Rubrika: Aktuality

Jak je známo, ptáci se zrovna nemohou chlubit nápadnými pářicími orgány, najdou se však i výjimky. Samci několika málo druhů ptáků skutečně mají něco jako penis. Mezi nimi je opět výjimkou tkalčík (Bubalornis spp.), který se pyšní falešným penisem (či faloidním orgánem). Tento orgán je vlastně kus tuhé pojivové tkáně čnící bezprostředně před kloakou. Méně vyvinutou obdobu tohoto orgánu mají i samice tkalčíků. Nedávná studie britských vědců ukazuje, že tito ptáci po prodlužované kopulaci zažívají stav ne nepodobný orgazmu, což je věc u ptáků rovněž nevídaná. Zdá se, že přítomnost penisu a s ní spojeného orgazmu může souviset s neobvyklým rozmnožovacím systémem těchto ptáků, v němž hraje velkou roli válka spermií. Studovaný namibijský druh tkalčík rudozobý (B. niger) totiž žije převážně v kooperativním polyandrickém systému, kdy dva samci, kteří nejsou blízce příbuzní, společně obhajují teritorium, stavějí hnízdo a pečují o potomky. Tito potomci, jak ukazuje jejich DNA, mají více než jednoho otce, a to často i nějakého samce mimo domácí koalici. (Nature 399, 28, 1999)

Článek ve formátu PDF: 2000_V115-117.pdf (199 kB)