První Neptunův Trojan

Publikováno: Vesmír 82, 356, 2003/6
Rubrika: Aktuality

Již dlouho jsou známy rodiny planetek pohybujících se v okolí v libračních center L4 a L5 systému Jupiter-Slunce. Tato centra se nacházejí na dráze planety a vytvářejí spolu s planetou a Sluncem rovnostranné trojúhelníky. Příslušníci těchto rodin si díky gravitační přitažlivosti planety a Slunce zachovávají neměnnou úhlovou vzdálenost 60° od Jupiteru. Protože první z nich, objevení v roce 1906, dostali jména Achilles a Patroklos, byla i většina ostatních pojmenována podle postav z trojské války. Nazývají se Trojané, například planetka Eureka je Trojanem Marsu. Do roku 2000 jich bylo objeveno přes šest stovek.

Roční sledování pohybu vzdálené planetky 2001 QR 322, objevené 21. srpna 2001 při přehledovém snímkování oblasti ekliptiky na Lowellově observatoři, nyní ukázalo, že se tento asteroid pohybuje v rezonanci 1:1 s Neptunem a zůstává v blízkosti jednoho z libračních center systému Neptun-Slunce. Podle výpočtů, které uskutečnil E. Chiang z Kalifornské univerzity v Berkeley, se jeho vzájemná poloha s planetou nejméně po miliardu roků nezmění, a je tedy prvním Neptunovým Trojanem. (IAUC 8044)