Aktuální číslo:

2024/4

Téma měsíce:

Obaly

Obálka čísla

Před tabulí, za tabulí…

Džungle, nebo dialog?
 |  7. 8. 2008
 |  Vesmír 87, 507, 2008/8

Na školu přišel mladý učitel. Starý kolega se ho zeptal: „Co tu budete dělat?“

„Učit,“ řekl samozřejmě učitel.

„A co budou dělat vaši žáci?“

„Učit se!“ odpověděl on trochu překvapeně, že dostává tak naivní otázky.

Na začátku dalšího školního roku se hovor opakoval. „Co budete dělat letos?“

„Učit učit se!“ vyhrkl horlivě mladý kantor. „Je to hrozné, ale já jsem zjistil, že mí žáci nemají žádné studijní návyky! Nebaví je látka, chybí jim píle a vůbec nedávají pozor. Nejdřív je musím naučit, jak se vlastně učit, a teprve pak bude mít moje práce výsledky.“

Po roce se oba sešli znovu. „A co máte v plánu tento rok?“

„Učit se učit,“ vzdychl mladý muž. „Učit je těžší, než jsem si kdy myslel. Neumím zaujmout své žáky ani v nich vzbudit radost z poznávání. Sám se toho musím ještě mnoho učit.“

„Vítám Vás mezi učitele,“ řekl kolega.

Povídka Se z knihy Daniely Fischerové Jiskra ve sněhu, kterou Robert Tamchyna zakončil diskusní večer.

17. veřejná beseda Třetí dimenze • Český rozhlas Leonardo, Lidová univerzita MK v Praze, Vesmír • Městská knihovna v Praze • 18. června 2008 • hosté: PhDr. Ondřej Hausenblas (Pedagogická fakulta UK v Praze), PhDr. Emilie Kostrbová (Gymnázium Bučovice, absolutní vítězka ankety Zlatý Ámos 2008), Mgr. František Prokop (ředitel ZŠ Táborská – fakultní školy Pedagogické fakulty UK v Praze) • moderátor Robert Tamchyna (Český rozhlas Leonardo) • záznam: www.rozhlas.cz/leonardo/portal, klikněte postupně na POŘADY – Třetí dimenze – Učit se učit – Záznam diskusního večera – DOWNLOAD (pro stažení) nebo STREAM (pro poslech).

„Víme, že vzdělání je důležité, ale jeho obsahem ani formou si tak úplně jisti nejsme. Jaká je vlastně česká škola 21. století? Vítězí dnes moderní světové trendy, nebo česká tradice? A co to vůbec ta tradice je? Jsou důležitá fakta, nebo nás zajímají více emoce a souvislosti?“ Přibližně těmito slovy otevřel besedu Robert Tamchyna. Nechci a nebudu uvádět její doslovný autorizovaný záznam, jen připomenu několik myšlenek, které mě zaujaly.

Ondřej Hausenblas: Vzdělávání je hrozně složitá věc, možná hlavní problém je, že si mnozí z nás myslí, že tomu rozumějí, protože chodili do školy… Děti se opravdu hodně změnily, a není to jenom tím, že tu najednou máme postpubertální žáky, kteří žili celý život ve svobodě, ať už je jakákoli… Hrozně moc se nám změnil svět a bude dál velmi proměnlivý…

Emilie Kostrbová: Když poslouchám své kolegy, kteří učí na základní škole, mám čím dál tím větší pocit, že jsou krotitelé a jejich základním úkolem je děti v hodině zvládnout, a teprve potom je něco naučit. […] Pořád se mluví o právech dítěte – to je sice velice důležitá nezpochybnitelná věc – ale děti získaly pocit, že jsou nedotknutelné, že si můžou dovolit úplně všechno…

František Prokop: Žáci, rodiče i škola jsou součástí jednoho světa, který se nějak vyvíjí, nějakým způsobem žije. Pevně věřím, že škola je opravdu to místo, kde zůstávají a jsou živé hodnoty, s kterými se leckdy žák nemusí setkat ve své rodině nebo ve svém okolí. Nechci říkat, že škola má být laboratoř, jakási chráněná dílna. Musí zůstat otevřená vlivům okolí, aby děti dokázaly vnímat svět, aby na něj dokázaly reagovat, ale přesto pořád doufám, že škola bude v něčem jiná, v něčem lepší, protože jinak bych asi musel ztratit víru ve smysl vzdělávání.

Následující večer Třetí dimenze se bude konat 17. září 2008 v malém sále Městské knihovny v Praze a bude se diskutovat energetická politika České republiky, sledujte prosím www.vesmir.czwww.rozhlas.cz/leonardo. >

Ke stažení

OBORY A KLÍČOVÁ SLOVA: Výchova a vzdělávání

O autorovi

Stanislav Vaněk

RNDr. Stanislav Vaněk (*1952) vystudoval biologii na PřF UK v Praze, krátce pracoval v Krajském středisku památkové péče a ochrany přírody v Ústí nad Labem, v časopise Živa a v Ústavu krajinné ekologie ČSAV. Deset let se v oddělení klinické hematologie 2. FN v Praze zabýval imunologií a zejména průtokovou cytometrií. K zájmům patří fotografie (absolvoval Institut výtvarné fotografie a Pražskou fotografickou školu) a horolezectví.
Vaněk Stanislav

Doporučujeme

Přírodovědec v ekosystému vědní politiky

Přírodovědec v ekosystému vědní politiky uzamčeno

Josef Tuček  |  2. 4. 2024
Petr Baldrian vede Grantovou agenturu ČR – nejvýznamnější domácí instituci podporující základní výzkum s ročním rozpočtem 4,6 miliardy korun. Za...
Od krytí k uzavření rány

Od krytí k uzavření rány

Peter Gál, Robert Zajíček  |  2. 4. 2024
Popáleniny jsou v některých částech světa až třetí nejčastější příčinou neúmyslného zranění a úmrtí u malých dětí. Život výrazně ohrožují...
Česká seismologie na poloostrově Reykjanes

Česká seismologie na poloostrově Reykjanes s podporou

Jana Doubravová, Jakub Klicpera  |  2. 4. 2024
Island přitahuje návštěvníky nejen svou krásnou přírodou, ale také množstvím geologických zajímavostí, jako jsou horké prameny, gejzíry a aktivní...