Podporuje elektromagnetické pole růst?

Publikováno: Vesmír 74, 210, 1995/4
Obor: Fyzika
Rubrika: Aktuality

Zatímco se někteří lidé obávají, že elektromagnetické záření z elektrického vedení může působit rakovinu, badatelé Michiganské techniky ukazují, že dlouhovlnná anténa umístěná v lesích Michiganu, která neprodukuje víc záření než domácí spotřebiče, stimuluje ve svém okolí růst stromů a řas. Devadesát kilometrů dlouhou anténu postavilo americké námořnictvo roku 1986 pro komunikaci s ponorkami. Badatelé vedení Davem Reedem z Michiganské techniky shledali, že záření ovlivňuje růst dvou druhů javoru a jedné borovice (kontrolní plocha byla vzdálena 50 km od antény).

Výzkum byl dokončen r. 1993, ale prosincové číslo časopisu International Journal of Biometeorology roku 1993, v němž je výzkum publikován, vyšlo teprve v listopadu 1994.

Mechanizmus působení dlouhovlnného elektromagnetického záření zatím zůstává záhadou. John Stather, britský odborník na neionizující záření, považuje tyto výsledky za překvapivé . Požaduje měření opakovat. A i když mnoho zpráv o laboratorních pokusech naznačuje, že elektromagnetická pole mohou ovlivňovat růst jak rostlin, tak kultur zvířecích buněk, doposud žádná řádná kontrola pokusů tento výsledek nepotvrdila. Takže zatím: se stavbou antény posečkejte.

Science 267, 451, 1995