Plagiáty a matematika

Publikováno: Vesmír 77, 234, 1998/4
Obor: Různé
Rubrika: Aktuality

Plagiáty jsou věčným tématem nejen v novinách. V Polsku již několik let probíhá aféra, která propukla v roce 1994. Tehdy dánský badatel Jan Fallingborg hledal v databázi Medline (to je americká počítačová služba, jež za poplatek vyhledává abstrakta v lékařské literatuře) články o působení selenu. Překvapilo ho, když dostal abstrakt své práce z roku 1989 a téměř přesnou kopii publikovanou roku 1992 čtyřmi polskými autory. Dánové se věcí začali zabývat a roku 1995 dospěli k závěru, že jde o plagiát. Svůj závěr však publikovali bez jmen.

Marek Wronski sbíral data pro svou knihu o vědeckých podvodech. V červnu loňského roku zahlédl v dánském bulletinu noticku "Dánská práce přeložena do polštiny. Čtyři polští vědci jsou vinni vědeckou nečestností". To upoutalo jeho pozornost. Nebylo velkým problémem zjistit jednoho z autorů, chemika Andrzeje Jendryczka, a zahájit další pátrání. Wronski objevil, že Jendryczko během 13 let publikoval 125 prací, 60 % z nich měly být "původní práce". Wronski sehnal kopie 90 prací a již v září shledal, že 20 z nich jsou plagiáty. Později nalezl dalších 9 plagiátů. To už celkem ani není zajímavé. Snad jen to, že Wronského zjištění vedou polské představitele vědeckého života po údobí určité benevolence k vytvoření státního výboru, který by se měl zabývat vyšetřováním podobných případů. (Pozn. red.: Viz také Vesmír 77, 65, 1998/2. Neměly by se tímto příkladem inspirovat i zdejší instituce?)

Jak to souvisí s matematikou? Viceprezident Al Gore přesvědčil National Library of Medicine, aby službu Medline otevřela bezplatně veřejnosti. Veřejná verze databáze - PubMed - je vybavena užitečnou funkcí "vyhledej obdobné články". Algoritmus pro tuto funkci vyvinul matematik John Wilbur.

Science 279, 473-474, 1998

Pozn.: Omlouvám se Markovi Wronskému za chybné psaní jeho jména v tištěné podobě článku, kde je chybně "Wroski" místo správného "Wronski". I.B.

Článek ve formátu PDF: 1998_V233-234.pdf (389 kB)