PIERS BIZONY: Řeky na Marsu. Hledání vesmírných zdrojů života

Z angličtiny přeložila Dana Šimonová, doslov napsal Marcel Grün, nakladatelství Práh, Praha 1998, náklad a cena neuvedeny

Publikováno: Vesmír 78, 45, 1999/1
Rubrika: Nad knihou

Kniha se zabývá všeobecně velmi zajímavou tematikou – otázkou rozšíření života ve vesmíru a jeho vzniku na naší rodné planetě, přičemž větší část jejího rozsahu je věnována chemickému a biochemickému průzkumu povrchu Marsu sondami Viking a studiem meteoritů z Marsu. Autor se snaží objektivně hodnotit rozporuplné výsledky a populární formou je čtenáři přiblížit. Mnohdy však tato snaha o maximální přístupnost vede až k nepřesnostem.

K nim bohužel přispěl i nepřesný překlad v řadě případů nerespektující ani vžitou českou terminologii. Mnoha chybám se zřejmě předešlo – alespoň v kosmonautice a astronomii – díky konzultantovi překladu M. Grünovi, ale chemie dopadla špatně. Tak můžeme místo o benzenu číst o benzínu (s. 102) či o chromatografickém filtru místo o koloně (s. 59). Nejlepší perličkou je však věta: „Poté se měly údaje GC/MS experimentu na Marsu srovnávat s Benchmarkovými testy organicky derivovaných par na Zemi“ (benchmark test = kalibrační měření, tamtéž). Informovaného laika tak kniha spíš zklame, neinformovaného může sice poučit, ale někdy i pomýlit.

Článek ve formátu PDF: 1999_V040-045.pdf (456 kB)