Pera velociraptora

Publikováno: Vesmír 87, 145, 2008/3
Rubrika: Aktuality

Fakt, že peří není výlučnou vlastností ptáků, protože bylo přítomno také u řady dinosaurů, zazněl už ve Vesmíru mnohokrát (viz např. Vesmír 82, 633, 2003/11). Podstatné však je, že opeření nebylo rozšířeno u všech dinosaurů, ale jen u linie teropodů, z níž právě pocházejí ptáci. Přítomnost peří můžeme u fosilií určit buď přímo (pokud se v kameni vzácnou shodou okolností uchoval otisk per), nebo nepřímo, z drobných zakulacených výběžků na některých kostech (např. na loketní kosti a na záprstním i prstním článku 3. prstu), které nám prozrazují zakotvení letek. Tyto výběžky byly nyní popsány také na loketní kosti dinosaura velociraptora (Velociraptor mongoliensis), který podle toho mohl mít 14 loketních letek (Archaeopteryx jich měl asi 12 nebo více, Microraptor 18 a Rahonavis 10). Výskyt letek ovšem nemusí nutně značit letecké schopnosti, letky zděděné po předcích se mohly uplatňovat buď při namlouvacích rituálech a při soupeření samců, nebo se jimi přikrývalo hnízdo s vejci, ať už přikrytí sloužilo pro zastínění, nebo proti nepříznivým povětrnostním po měrům. (Science 317, 1721, 2007)

článek v souboru pdf: 200803_V143-146.pdf (301 kB)