Orbitální chaos v New Jersey

Publikováno: Vesmír 73, 484, 1994/9
Obor: Fyzika

Dovolte mi přičinit poznámky k Vašemu textu, a to k partii o sluneční aktivitě, kosmickém záření, izotopech v letokruzích a k Milankovičovýn cyklům „sluneční aktivity“.

Ta sluneční aktivita a hladina kosmického záření na Zemi (ale i kolem Země) má ve Vesmíru smůlu. Již asi před 30 lety byl ve Vesmíru velký článek o této problematice se zcela mylným obsahem. Skutečnost je takováto:

1. Vyšší produkce kosmogenního izotopu 14C je v době nízké sluneční činnosti vzhledem k tomu, že magnetoplazmová oblaka s diskontinuitami slunečního původu v době jejich zvýšeného množství „odstiňují“ kosmické záření (KZ) vůči Zemi (ale i vůči planetám). V minulosti o tom byla ve Vesmíru řada krátkých zpráv.
  2. Poklesy KZ (v téže době poklesy izotopů) jsou v dobách velké sluneční aktivity, dokumentováno podle polárních září a též dokumentováno podle slunečních skvrn pozorovaných pouhým okem. To vylučuje mylnou domněnku, že tyto dlouhodobé výkyvy souvisí příčinně s magnetickým polem Země a jeho magnetosférou (jen vztah k polárním zářím by to nevylučoval).
  3. Teprve velmi dlouhodobé variace (periody kolem několika tisíců let) mohou být ve spojitosti nejen se sluneční aktivitou, ale pravděpodobně s kolísáním magnetického momentu Země.