Odstraňování tiskové barvy pomocí celulázy

Publikováno: Vesmír 75, 355, 1996/6
Obor: Chemie
Rubrika: Aktuality

Jonathan Woodward z oddělení chemické technologie v Oakridžské národní laboratoři v Tennessee a jeho spolupracovníci Lynette M. Stephanová a Laurence J. Koran mladší z firmy Midwest Technical Inc. náhodně objevili cestu k nové, ekologicky nezávadné technologii odstraňování tiskové barvy z novinového papíru. Zkoušeli používat enzym celulázu k přeměně odpadního papíru na cukr pro fermentační výrobu etanolu. Přitom zjistili, že za určitých podmínek celuláza uvolňuje tiskovou barvu z povrchu papíru a odděluje dlouhá a krátká celulózová vlákna obsažená v této druhotné surovině. K separaci dochází tím, že uvolňovaná tisková barva má tendenci ulpívat jen na krátkých vláknech. Výsledkem procesu je podle Woodwarda „bělavý produkt, z něhož lze vyrobit nový papír, a šedý produkt, který je možné použít na výrobu krabic na vajíčka, izolačního materiálu nebo jako palivo.“ Tato technologie umožňuje vyhnout se potenciálně škodlivému hydroxidu sodnému, křemičitanu sodnému a peroxidu vodíku, tedy chemickým látkám, které se používají v tradičních technologiích odstraňování tiskové barvy. (Chemical and Engineering News 72, 33, 1994/31)