O původu virů

Publikováno: Vesmír 80, 6, 2001/1
Obor: Virologie
Rubrika: Aktuality

Kdy vznikly viry? Odpověď na tuto otázku zatím není jasná, ale dosud převládal názor, že alespoň některé vznikly v evoluci poměrně nedávno. Překvapující výsledky přineslo srovnání struktury proteinů tvořících bílkovinné obaly bakteriofága PRD1 a lidského adenoviru typu 2. Přestože by se mohlo zdát, že blízká příbuznost těchto virů je vyloučena - podobnost jejich genetické informace je minimální - mají jejich proteiny velmi podobnou strukturu. A co víc, oba viry skládají své bílkovinné obaly podobným způsobem! Je téměř nemožné, aby dvě tak podobné struktury vznikly dvakrát nezávisle na sobě. To znamená, že struktura těchto proteinů musela být evolucí zakonzervována, a to i přesto, že se sekvence aminokyselin radikálně změnila. A vzhledem k tomu, že některé genetické podobnosti lze najít například mezi viry infikujícími bakterie a archea, lze usoudit, že viry vznikly v evoluci podstatně dříve, než se soudilo, pravděpodobně ještě před divergencí na bakterie, archea a eukaryota. Molekulární hodiny, používané k odvození příbuznosti organizmů, v případě virů nefungují, a proto je zatím nelze umístit na strom života. Jediné, co lze říci, je, že viry musely v evoluci vzniknout hodně dávno. (Science 289, 1866-1867, 2000)

Článek ve formátu PDF: 2001_V004-006.pdf (397 kB)