O čem psal Vesmír před lety

Publikováno: Vesmír 78, 417, 1999/7
Obor: Různé
Rubrika: Aktuality

Ze starověké botaniky.
Starověk nevěděl mnoho o pohlavnosti rostlin. Sám Plinius se o ní vlastně vůbec nezmiňuje. Jak fantastické byly názory v tomto směru, o tom svědčí zpráva římského dějepisce Ammiana Marcellina (z konce 4. stol. po Kr.). „Říká se také, že prý samiči rostliny (feminae) rodí, když byly natřeny semeny samčích rostlin (seminibus marium), a vypravuje se, že se těší vzájemnou láskou, což se poznává z toho, že se k sobě vzájemně naklánějí a ani mocnými větry se nedají odvrátiti. A jestliže podle zvyku samičí rostlina nebyla natřena semenem samčím, ztrácí předčasně potratem plody. A neví-li se, který strom svou láskou dotkl se samičí rostliny, natře se kmen její vlastní šťávou a druhý strom přirozeně ucítí sladkost vůně a těmito známkami se takřka podává jakýsi důkaz milostného spojení.“

Vesmír 8 (59), 165, 1929/7

Ženy jako hvězdáři.
Daily Chronicle sděluje, že dnes má Anglická královská hvězdářská společnost mezi členy padesát paní. Celobritská hvězdářská společnost má mezi členy sedmdesát paní. První vynikající hvězdářka byla Karolina Herschelová, sestra znamenitého hvězdáře Williama Herschela, jemuž pomáhala jako asistent a dalekohledem, jejž její bratr sestrojil, objevila osm vlasatic. První hvězdářka česká byla choť hvězdáře Vojtěcha Šafaříka. Britská hvězdářská společnost má mezi svými členy paní Grace Cookovou, autoritu v otázce meteorů. Dnes nejvýznačnější hvězdářkou jest americká dáma dr. Annie Cannon, jež klasifikovala 70.000 hvězd a určila jejich spektrum a podle spektra určuje jejich vzdálenost.

Vesmír 8 (59), 142, 1929/6

Krávy a prohibice.
Prohibici mají nejen v Americe, nýbrž i v jižní Africe. Lihové nápoje jsou tam zakázány se zřetelem na obyvatelstvo černé pleti. Nedávno, jak oznamuje časopis Science et Voyages, bylo zkonfiskováno určité množství piva a bylo vylito na pastviny. Krávy prý velmi záhy byly přilákány vůní rozlitého piva na pastviny a do večera prý nabyly velmi veselé nálady, a dokonce se vypravuje, že když bylo stádo zaháněno do kraalu, do ohrady, nejeden kus ze stáda nestál dobře na všech čtyřech.

Vesmír 8 (59), 182, 1929/8

Bezkofeinová káva.
V pražených semenech kávových bývá obsaženo 1 až 2.5 proc. kofeinu (kofein, thein, guaranin). V obchodě vyskytuje se však ještě káva (pro nervově choré a pod.), zvaná bezkofeinová. Tento druh kávy by se měl vlastně označovati jako káva kofeinem chudá; tohoto vyskytuje se v ní tak 0.1 až 0.2 proc.

Vesmír 8 (59), 231, 1929/9-10