O čem psal Vesmír před lety

Publikováno: Vesmír 78, 237, 1999/4
Obor: Různé

Metamorfosa u zkamenělin.
Zkamenělé zbytky tvorů vyhynulých v dávných epochách geologických jeví namnoze zcela jiné složení chemické, nežli měly původně, když po odumření zvířete na dno moře se dostaly a tam bahnem, pískem a jinými usazeninami moře pokryty byly. Podle složení hmoty je obklopující a různých fysikálních a chemických změn, jimž ty vrstvy později vydány byly, různé se nám dochovaly zbytky ony. Některé zkameněliny z paleozoických útvarů v ohledu mineralogickém skoro pranic se nezměnily. V českém svrchním siluru někteří cephalopodi jeví na skořápce ještě dnes patrné stopy klikatě vinutých, barevných pásků. A všeobecně známí jsou ammoniti z útvaru jurského a triasového, kteří mají dodnes nádhernými barvami hrající perleťový povrch skořápek.

Vesmír 1. dubna 1899, s. 133

Slepí trilobiti.
Mnohé druhy a rody trilobitů nemají oči, což bylo známo a na mnoze při soustavném rozdělení upotřebeno. Nedostatek očí ve skupině zvířat většinou vidomých jest jistě důležitý zjev a soudilo se snad trochu přenáhleně na obdobné zjevy fauny jeskynní a hlubinné, že oko snad zakrnělo. Možno však dvojí příčinu pro slepotu trilobitů uvésti. Buď scházejí oči následkem neupotřebení, a tedy přizpůsobení na okolí a způsob života, bez významu fylogenetického. Náhled tento má dnes mnoho přívrženců. Druhý výklad přičítá nedostatku očí původ ontogenetický a fylogenetický, a přikládá zraku důležitosti v přirozeném rozdělení trilobitů. Reel uvádí řadu případů různých trilobitů, jichž slepotu lépe druhým způsobem lze vyložiti.

Vesmír 1. května 1899, s. 166