Nový objev orbitální observatoře Chandra

Publikováno: Vesmír 81, 341, 2002/6

Díky rentgenové orbitální observatoři Chandra objevili astronomové NASA dosud nejvzdálenější kupu galaxií zářící v rentgenovém oboru spektra (obrázek). Tato kupa je od nás vzdálena přibližně 10 miliard světelných let (tj. o 40 procent více než dosud nejvzdálenější známá kupa galaxií). Existence takhle vzdálených galaxií přináší velice zajímavé informace, které nám pomáhají porozumět vzniku vesmíru i jeho dosavadnímu vývoji. Dozvídáme se, jak vypadal vesmír, když byl ještě opravdu mladý. V tomto konkrétním případě pozorujeme objekty, kdy byl vesmír pětkrát mladší než dnes. Zmíněná kupa galaxií se nachází v místě, kde už dávno astronomové našli radiový zdroj označovaný jako 3C-294. Už dlouho se vědci domnívají, že obdobné radiové zdroje mohou být jednotlivé galaxie v rámci kupy galaxií. Sledování radiových vln ovšem o těchto velmi vzdálených objektech poskytuje jen neúplný obraz. Má-li se existence zmíněných objektů v tak velké dálce potvrdit, bude to vyžadovat další pozorování na jiných vlnových délkách. Ve viditelném světle lze identifikovat jednotlivé galaxie, zatímco rentgenové záření nám odhaluje horký plyn vyplňující prostor mezi galaxiemi uvnitř kupy a zahřívaný zřejmě gravitačním kolapsem k jejímu středu. Družicová observatoř Chandra je pro astronomy darem z nebes. Žádné jiné zařízení neumožňuje v pásmu tvrdého rentgenového záření tak podrobné rozlišení galaxií v rekordně vzdálené kupě.

Článek ve formátu PDF: 2002_V340-341.pdf (203 kB)