Nová astronomická družice FUSE

Publikováno: Vesmír 78, 475, 1999/8
Rubrika: Aktuality

Po řadě nezdarů, které letos postihly USA při vypouštění družic, se 24. června v pořádku dostala na oběžnou dráhu astronomická družice FUSE (Far Ultraviolet Spectroscopy Explorer). Je určena k spektroskopickému studiu blízkých i vzdálených kosmických objektů v oblasti vlnových délek 90,5 až 119,5 nm. Její zrcadlový dalekohled umožňuje pozorovat objekty až do mezní hvězdné velikosti 14 magnitud.

Difrakční mřížky francouzské výroby dovolují spektrální rozlišení λ/Δλ až 30 000. Plánovaná pozorování mají především poskytnout informace o koncentraci deuteria, které vzniklo v raném období vývoje našeho vesmíru. Tato měření spolu s údaji o rychlosti rozpínání vesmíru (Hubblově konstantě) a reliktním mikrovlnném záření mají přinést klíčové informace potřebné pro upřesnění současných kosmologických modelů.

Dalším projektem je zkoumání oblastí vysoce ionizovaného plynu souvisejících s aktivními jádry galaxií, které obsahují masivní černé díry, a dále hledání oblaků mezigalaktické látky, studium pozůstatků nov a supernov, studium atmosfér horkých hvězd a studium chemického složení planetárních atmosfér a komet.

Podle prvních zpráv družice pracuje dobře. Koncem července mají být zahájeny zkoušky spektrometru a koncem září se již počítá s pravidelným pozorováním nebeských objektů. První výsledky se očekávají začátkem roku 2000.

Článek ve formátu PDF: 1999_V475-477.pdf (190 kB)