Nejstarší galaxie ve vesmíru

Publikováno: Vesmír 78, 293, 1999/5
Rubrika: Aktuality

Rudý posuv z = 6,68 odpovídá době, kdy měl vesmír jen 5 % dnešního stáří (tj. ~500 až ~700 milionů let; neurčitost vyplývá z toho, že neznáme přesnou hodnotu Hubblovy konstanty). Jestliže se tedy potvrdí analýza měření z Hubblova teleskopu, byl nejstarší objekt ve vesmíru posunut o 1 % blíže Velkému třesku. Objev galaxie s vysokým rudým posuvem komplikují tyto okolnosti:

• intenzita záření klesá se čtvercem vzdálenosti a vysoký rudý posuv znamená velkou vzdálenost;
  • od ultrafialové až po červenou oblast viditelného spektra není žádný signál;
  • záření produkované hydroxylovým iontem v zemské atmosféře může překrýt velmi slabý signál emitovaný nejvzdálenějšími objekty ve vesmíru.

Vrcholek spektra na připojeném obrázku je interpretován jako Lymanova emisní čára, jejíž původní vlnová délka byla ~0,12 μm. V důsledku rudého posuvu ji zaznamenáme až na vlnové délce ~0,92 μm.

Vidíme tyto objekty takové, jaké byly ve velmi dávné minulosti. Nevíme, zda se z nich pak vyvinuly typické spirální galaxie podobné Mléčné dráze, anebo eliptické galaxie. Astronomové očekávají, že pozorování objektů s velmi vysokým rudým posuvem umožní rozhodnout mezi alternativními teoriemi tvorby galaxií.

Nature 398, 558–559, 586–588, 1999