Nejmenší brouci

Publikováno: Vesmír 87, 505, 2008/8
Rubrika: Aktuality

Pírníci (Ptiliidae) jsou nejmenší z brouků a jedněmi z nejmenších v třídě hmyzu vůbec. V naší přírodě je nalezneme u lesních mravenců nebo v hnoji. Ačkoli naše druhy pírníků dosahují až jednoho milimetru, američtí brouci rodu Nanosella žijící v choroších měří jen čtvrt milimetru. Při takové „velikosti“ jsou už některé orgány omezeny počtem buněk, jimiž jsou tvořeny. Velmi tenké řezy tělem brouků rodů Nanosella, Primorskella a Porophilla v transmisním elektronovém mikroskopu prozrazují, jaké jsou následky zmenšení. Střevo postrádá svalovinu, zbývají jenom dvě vylučovací (malpigické) trubičky. Dýchací systém včetně zadečkových průduchů je silně redukován. Srdce chybí. Redukovány jsou též počet i velikost nervových buněk, levé varle anebo levý vaječník. Vylučovací a trávicí orgány se zmenšily přiměřeně zmenšení těla. Objem svaloviny se zmenšil nepřiměřeně, zatímco nervová a rozmnožovací soustava se naopak nepřiměřeně zvětšila, stejně jako objem kutikuly – vnější kostry. Přitom pírníci mají stále ještě desetičlánková tykadla a složené oči s několika očky. Za faktory, které pravděpodobně určují hranici možného zmenšení brouků, jsou považovány velikost vajíčka, velikost pohlavních orgánů, složitost nervové soustavy a hmota kutikuly. (Zoologičeskij žurnal 87, 181–188, únor 2008)

článek v souboru pdf: 200808_V503-506.pdf (580 kB)