Můžeme zničit HIV jeho vlastními zbraněmi?

Publikováno: Vesmír 78, 235, 1999/4
Obor: Medicína
Rubrika: Aktuality

Otázka není pouze rétorická, přesně o to se totiž pokouší nový způsob léčení aidsu genovou terapií. Jak tato metoda funguje? Nejprve je nutno extrahovat kmenové buňky z kostní dřeně, které dávají vzniknout všem typům krevních buněk. Pro boj s HIV je potřeba vyzbrojit kmenové buňky molekulárními zbraněmi. Například výzkumná skupina v Oxfordu má v úmyslu vložit do dědičné informace kmenových buněk geny pro ribozymy – molekulární „nůžky“ schopné rozstříhat genom HIV na devíti různých místech. Vyzbrojené kmenové buňky pak lze implantovat zpět do pacientovy kostní dřeně. Tam by měly dozrát do krevních buněk s celoživotní ochranou proti HIV.

Jak pro tuto léčebnou metodu lze využít smrtící virus? Užitečná může být schopnost HIV infikovat nedělící se buňky (tedy i přenášet do nich geny), což jsou právě například buňky kmenové. Z genomu HIV odstraníme všechny geny odpovědné za infekčnost viru a vytvoříme vektor, do nějž pak vkládáme léčebné geny.

Metoda již byla vyzkoušena v tkáňové kultuře i v živých myších a v obou případech byly geny úspěšně přeneseny a exprimovány. Klinické testy začnou za dva roky, přičemž nejdříve se mají léčit lidé nakažení HIV. Pak přijde na řadu i zdravá populace. (New Scientist 161, č. 2172, s. 5, 1999, Science 283, 682, 1998)