Morče není hlodavec

(Vesmír 75, 534, 1996/9)

Publikováno: Vesmír 75, 664, 1996/12
Obor: Biologie

Autorem myšlenky oddělení morčat a ostatních hlodavců je doktor Dan Graur z Univerzity u Tel Avivu, nikoli Grauer, jak je uvedeno v článku v Nature 381, 597, 1996. Jeden ze spoluautorů článku publikovaného v Nature 1991 byl i známý molekulární taxonom WenHsiung Li, který potě vydal několik dalších prací na podporu této hypotézy. Je však nutno dodat, že s myšlenkou parafyIetičnosti hlodavců řada vědců nesouhlasí. (Pod pojmem parafyletický se zde rozumí, že řád Rodentia netvoří přirozenou, tedy monofyletickou jednotku vzhledem k časnějšímu odštěpení hystricognatních [hystricomorfních] hlodavců, mezi něž morče patří, od tzv. myomorfních hlodavců, reprezentovaných v citované práci myší, potkanem a zlatým křečkem, ještě před odštěpením sudokopytníků a primátů). K odpůrcům patří především většina odborníků na morfologii, anatomii a fyziologii: jedni z nejagilnějších jsou bezesporu dva morfologové (mimochodem editoři časopisu Journal of Mammalian Evolution), Američan Patrick Luckett a Francouz Jean-Louis Hartenberger. Existují však i molekulární práce potvrzující monofyletičnost hlodavců, např. Martignetti et Brosius: „Neural BC1 RNA as an evolutionary markers: Guinea pig remains a rodent“, Proc. Natl. Acad. Sci. USA, 90, 9698-9702, 1993. Takže otázka monofyletičnosti hlodavců je stále otevřena.