Mikroskopie dnes

Publikováno: Vesmír 83, 2, 2004/3

Svět kolem sebe si uvědomujeme svými smysly, a snad nejbohatším naším smyslem je zrak. Pozorované předměty nebo děje však potřebujeme často fotograficky zobrazit buď za účelem dokumentace, nebo i z pohnutek dojmových.

Jiří Fiala, Jan Schlemmer, Základy praktické makrofotografie a mikrofotografie, Orbis, Praha 1956

Nad mikroskopy se setkávají všechny hlavní přírodovědecké obory: fyzika a matematika (teorie a konstrukce přístrojů), chemie (sklářské technologie, příprava a barvení preparátů) a biologie, která bývá dodavatelkou zkoumaných objektů a dokáže pomáhat i při jejich vizualizaci (imunocytochemie). Snad právě díky těmto setkáním jsou pohledy do mikrosvěta tak lákavé a těžko je lze na stránkách Vesmíru něčím nahradit. Nemalou roli hraje i vlastní krása zkoumaného. Společné úsilí redakce Vesmíru a Československé mikroskopické společnosti, stejně jako vstřícnost a nasazení autorského kolektivu daly vzniknout této mimořádné příloze březnového Vesmíru roku 2004, která v kostce přináší mnohé podstatné z mikroskopie. Materiálu se sešlo mnoho, proto část otiskujeme v březnovém Vesmíru na stranách 146–153.

Příloha Mikroskopie dnes ve formátu PDF: priloha200403.pdf (1 MB)