Mikroorganizmy v extrémních podmínkách

Publikováno: Vesmír 79, 296, 2000/5
Obor: Biologie
Rubrika: Aktuality

Při průzkumu opuštěného dolu na měď v Kalifornii objevili geomikrobiologové nový mikroorganizmus. Jmenuje se Ferroplasma acidarmanus a patří do skupiny Archaea. Přežívá v podmínkách extrémních i pro mnohé jiné extrémofily, v roztoku o pH 0. A nejen přežívá. Výborně se mu v něm daří a sám si ho ještě více okyseluje. Nejlépe prospívá při pH 1,2, ale může žít a růst v roztocích o pH 0–2,5. Odolává i mnoha jiným látkám v důlní kanalizaci mědi, arzenu, kadmiu či zinku a jejich sloučeninám. Přitom na rozdíl od mnoha svých příbuzných vůbec nemá buněčnou stěnu a od okolního prostředí je oddělen pouze plazmatickou membránou.

Zajímavé problémy vyvstávají s rozšířením takového typu mikroorganizmu. Ukáže-li se, že je široce rozšířen, vyvstává otázka, jak to dělá. Jak se může rozšířit v našem běžném prostředí, které je pro něj vysoce toxické. Tullis Onstott z Princetonské univerzity vyslovil fantastickou domněnku. Podle něj by mohlo jít o organizmy, které na Zemi žily už v dobách jejího geologického formování a jejichž spící stadia přečkávají místy dodnes. Ožívají jen tehdy, když se jim naskytnou příznivé podmínky, jako např. právě v dole na měď v Kalifornii. (Science 287, 1796 a 1731, 2000)