Matematické hříčky

Publikováno: Vesmír 79, 76, 2000/2

Na rekreační matematiku se mnozí matematikové dívají s hlubokým opovržením. Existuje však člověk, který – alespoň v anglicky mluvících zemích – vydobyl rekreační matematice uznání. Je jím dnes již 85letý Martin Gardner, který po čtvrt století – od prosince roku 1956 do roku 1981 – psal rubriku „Matematické hříčky“ do časopisu Scientific American. V padesátých letech, kdy s touto rubrikou začínal, zabývalo se rekreační matematikou (resp. matematickými hříčkami) jen pár knih. Nejenže potom došlo přímo k explozi publikací, roku 1968 vznikl i specializovaný časopis „Journal of Recreational Mathematics“. (Za rekreační matematiku bývá považována ta matematika, jež obsahuje aspekt hry, který může pochopit a ocenit i ten, kdo se matematikou nezabývá. A jak říká Gardner, patří do ní i hlavolamy, paradoxy, triky, topologické kuriozity, jakými jsou např. Möbiova plocha či Kleinova láhev.) Z Gardnerových hříček uvádíme dvě verze paradoxu chybějící plochy. V podobě, jakou mají na prvním obrázku, vyšly roku 1961 v květnovém čísle časopisu Scientific American.

Článek ve formátu PDF: 2000_V073-076.pdf (337 kB)