Masivní černá díra

Publikováno: Vesmír 77, 535, 1998/9
Rubrika: Aktuality

Hubblův kosmický teleskop má na svém kontě další zajímavý objev: prachový disk o průměru 3700 světelných let, v jehož středu je masivní černá díra o hmotnosti odhadované na 300 milionů slunečních hmot.

Tento objekt – pravděpodobně pozůstatek kolize dvou galaxií – byl zjištěn ve středu eliptické galaxie NGC 7052. Jeho snímek s rozlišením neuvěřitelných 50 světelných let pořídila širokoúhlá planetární kamera WFPC-2, přičemž další přístroj, spektrograf slabých objektů FOS (loni při opravě dalekohledu nahrazený spektrografem STIS), posloužil ke studiu emisních čar vodíku a dusíku. Z jejich dopplerovského posunu bylo možno určit rychlost rotace disku: ve vzdálenosti 186 světelných let od středu činí 155 km/s. Z rychlosti rotace se vypočetla hmotnost černé díry. I když je obrovská, činí pouhých 0,05 % hmotnosti galaxie NGC 7052. Samotný disk má hmotnost ještě stokrát menší. I tak by však z něho mohlo vzniknout na 3 miliony hvězd velikosti našeho Slunce.

NGC 7052, nacházející se ve vzdálenosti 191 milionů světelných let v souhvězdí Lišky, je známa jako silný radiový zdroj a vykazuje dva výtrysky (jety). Jsou tvořeny energetickými elektrony, které se pohybují v silném magnetickém poli. Výtrysky nejsou kolmé k rovině pozorovaného prachového disku, a proto se astronomové domnívají, že prachový disk mohl vzniknout později než černá díra, pravděpodobně při srážce NGC 7052 s jinou malou galaxií. Disk však v budoucnosti zanikne, během několika málo miliard let ho černá díra zcela pohltí.

Článek ve formátu PDF: 1998_V535-537.pdf