Laktorfin, opiát v mléku

Publikováno: Vesmír 86, 73, 2007/2
Rubrika: Aktuality

Lidová moudrost doporučuje sklenici teplého mléka před spaním pro usnutí (Vesmír 83, 491, 2004/9). Důkazy o pravdivosti tohoto tvrzení a důvody, proč takhle mléko působí, byly nalezeny teprve nedávno. Zjistilo se, že enzymatickou hydrolýzou alfa-laktalbuminu, nejvýznamnějšího proteinu v mléce, vznikají dva malé peptidy složené ze čtyř aminokyselin: alfa-laktorfin (Tyr-Gly-Leu-Phe) a beta-laktorfin (Tyr-Leu-Leu-Phe). Na člověka působí tyto peptidy podobně jako morfin (Life Sci. 71, 1245, 2002), oba se vážou na morfinové receptory v centrálním nervovém systému a působí sedativně, mají analgetický účinek a snižují krevní tlak. Důkazem toho, že peptidy opravdu fungují jako endogenní opiáty, je fakt, že podání naloxonu, specifického antagonisty morfinových receptorů, farmakologický účinek peptidů ruší. Klesající spotřeba mléka a mléčných výrobků v lidské dietě vede nejen k nedostatečnému zásobení těla vápníkem, ale možná také k většímu výskytu vysokého krevního tlaku již u dětí. (Int. Dairy J. 16, 1399, 2006)

článek ve formátu pdf: 200702_V071-075.pdf (291 kB)