Kosmonautika na internetu

Publikováno: Vesmír 78, 89, 1999/2
Rubrika:

Astronautika a kosmonautika je pro Středoevropany vlastně velmi exotický obor. Přesto, nebo možná právě proto, najdete nejlepší www stránky o astronautice na českých servrech.

NASA, ESA a další kosmické agentury o prezentaci na internetu velmi pečují. Pokud však sháníte podrobné informace o všech startech, družicích, sondách, astronautech, kosmodromech, o průběhu letu a parametrech dráhy a zajímají vás detailně jednotlivá vesmírná tělesa, kterými přístroji jsou vybavena a k jakým pokusům slouží, vřele doporučuji Velkou encyklopedii družic a sond SPACE-40 (pozor, vyslovuje se přesně tak, jak se píše, jde totiž o zkratku Spolku pracovníků v astronautice). Najdete ji na adrese www.lib.cas.cz/knav/space.40/index.html. Stránky vynikají pečlivostí a dokonalou propracovaností. Rychle a přehledně poskytují všechny výše zmíněné údaje, které jsou neustále aktualizovány, vždy je po ruce datum posledních změn, a dokonce datum příští předpokládané inovace. Nechybí rejstřík sond a družic či podrobné údaje o astronautech všech zemí, ani bohaté odkazy na externí zdroje, „papírové“ i elektronické.

V Čechách však najdete i další velmi dobré „astronautické“ www stránky. Méně obsáhlá, přesto velmi pěkná je Malá encyklopedie kosmonautiky (www.mus.cz/~ales/index.htm). Na rozdíl od své „velké kolegyně“ je vyšperkována obrázky, diskusemi, animacemi, třírozměrnými modely ap.

Každé tři až čtyři dny přinášejí aktuální informace z kosmonautiky, ale i astronomie a kosmologie Instantní astronomické noviny (www.sci.muni.cz/~ibt/).

Článek ve formátu PDF: 1999_V087-089.pdf (197 kB)