Komunální odpady radioaktivní?

Publikováno: Vesmír 75, 295, 1996/5
Rubrika: Aktuality

Neplašte se. Tritium je izotop vodíku, jehož jádro kromě protonu obsahuje ještě dva neutrony. Rozpadá se s poločasem 12 let emisí záření beta. Jeho koncentrace se měří v tritiových jednotkách (TJ). Jedna TJ představuje 1 atom tritia na 1018 atomů vodíku. Když r. 1963 byly zakázány jaderné pokusy v atmosféře, obsahovala dešťová voda na severní polokouli kolem 2 000 TJ. Dnešní dešťová voda obsahuje méně než 20 TJ.

Vládní komise zjistila, že výtoky z britských komunálních skládek mezi Glasgowem a Dorsetem obsahují víc tritia než většina úložišť nízkoaktivního radioaktivního odpadu. Průměr se pohyboval kolem 7 000 TJ, na dvou místech dosáhl dokonce hodnoty 39 000 TJ.

Odkud tritium pochází? Nemůže pocházet z nelegálního uložení radioaktivního materiálu. Musí pocházet z nějaké běžné složky domácího nebo komerčního odpadu. Za nejpravděpodobnější zdroj se pokládají „plynné tritiové světelné značky“, užívané k označení vchodů a východů např. v kinech a divadlech, které namísto aby byly vráceny výrobci, byly vyhozeny. (New Sci. 149, No.2019, str. 19).