Kofein není návyková droga

Publikováno: Vesmír 78, 474, 1999/8
Obor: Medicína
Rubrika: Aktuality

Kofein obsažený v kávě, čaji, kakau a mnoha dalších výrobcích je bezesporu nejrozšířenější psychoaktivní drogou na světě. Na pití kávy a čaje někteří vědci nahlížejí jako na závislost, jakou vyvolává např. kokain. (Pozn.: Je zajímavé, že do tohoto seznamu nebývá zařazováno pití kakaa.) Na setkání Americké chemické společnosti v Anaheimu (21. 3.–25. 3.) však neuroložka Astrid Nehling z francouzského státního ústavu pro zdraví a lékařský výzkum (INSERM) podala jednoznačnější odpověď na otázku, zda má pití kávy charakter požívání skutečných návykových drog typu kokainu: přestože pití kávy vytváří návyk, o drogovou závislost jako u kokainu nejde. Své stanovisko založila na experimentech s potkany a na mapování mozkové aktivity člověka variantou pozitronové emisní tomografie zvané SPECT, která umožňuje sledovat průtok krve různými částmi mozku. Kofein v mozku nemá tentýž účinek jako kokain. Kokain zvyšuje aktivitu v oblasti zvané nucleus accubens, která souvisí se systémem odměny (viz C. Höschl: Syndrom narušené závislosti na odměně, Vesmír 75, 485, 1996).

Science 284, 244, 1999