Kanaďané opustí Las Campanas?

Publikováno: Vesmír 76, 595, 1997/10
Rubrika: Aktuality

Pro nedostatek peněz byl 30. června 1997 zastaven provoz Jižní observatoře Torontské univerzity (UTSO) v Chile. Univerzita tuto pozorovací stanici vybudovala počátkem 70. let. Observatoř se nachází u města La Serena v předhůří And na vrcholu Cerro Las Campanas v nadmořské výšce 2280 m. V téže oblasti (na jižním okraji pouště Atacama) jsou i další známé hvězdárny, Evropská jižní observatoř a Cerro Tololo Interamerican Observatory.

Na Jižní observatoři v Torontu byl od r. 1971 v provozu šedesáticentimetrový Helen Sawyer Hogg Telescope, pojmenovaný na počest kanadské astronomky žijící v letech 1905–1993. Tento poměrně malý ale moderně vybavený dalekohled sloužil pracovníkům katedry astronomie Torontské univerzity i mnoha jiným astronomům z celého světa k fotometrickým a spektroskopickým pozorováním zajímavých objektů jižní oblohy. Čtenáři si možná vzpomenou, že tam byla pomocí 25cm astrografu objevena supernova 1987 A ve Velkém Magellanově oblaku. Objevil ji tehdejší stálý pozorovatel na Las Campanas Ian Shelton v noci z 23. na 24. února 1987. Objev byl velkou senzací, protože na takovýto úkaz čekali hvězdáři téměř 400 let (viz Marek Wolf, Vesmír 66, 425, 1987/8). V září 1996 se poblíž Toronta konalo pracovní setkání při příležitosti 25. výročí zahájení činnosti kanadské Jižní observatoře. Nyní hrozí, že pokud se během šesti měsíců nepodaří zajistit její financování, bude tato pozorovací stanice zrušena. (http://www. astro.utoronto.ca)