JIŘÍ KAŠE, PETR KOTLÍK: Braunův Betlém, Drama krajiny a umění v proměnách času

Nakladatelství Paseka, Praha 1999, grafická úprava Pavel Štefan, náklad a cena neuvedeny
Publikováno: Vesmír 78, 673, 1999/12
Rubrika: Nad knihou

Historik umění Jiří Kaše a technolog restaurování Petr Kotlík se spojili, aby napsali knihu usilující o záchranu Betléma – komplexu barokních soch Matyáše Bernarda Brauna v Novém lese u Kuksu.

Braun tyto sochy vytvořil v letech 1717–1732 v areálu hraběte Františka Antonína Sporcka, příznivce vydavatelské, hudební i výtvarné činnosti. V evropském sochařství 18. století má Kuks mimořádné postavení nejen pro působivost sochařských děl, tesaných většinou do rostlé skály, ale i jako příklad pokročilého krajinného myšlení s barokními a postbarokními prvky. Historické pasáže s životními příběhy Sporckovými i Braunovými zvyšují čtivost knihy. Zároveň si při jejich četbě uvědomíme, proč je potřeba Braunovo dílo chránit.

Kaše a Kotlík ukazují, že dosavadní snahy o záchranu areálu Nového lesa, soch a reliéfů nebyly úspěšně završeny, protože nebyly pojaty mezioborově. Stav kamene se velmi zhoršil a záchrana Braunových děl i obnova celého areálu vyžaduje spolupráci historiků umění a restaurátorů, biologů a mikrobiologů, chemiků a fyzikálních chemiků. Autoři shrnují výsledky umělecko-historického průzkumu, historii restaurátorských zásahů i informace získané přírodovědeckým a technologickým zkoumáním. Na tomto základě jsou postavena praktická řešení k záchraně Braunových děl i obnovy areálu.

Kniha je psána srozumitelným jazykem, poučení v ní najdou nejen odborníci, ale i zájemci o historii.

Citát