Ještě dvakrát zatmění

Publikováno: Vesmír 94, 250, 2015/5
Rubrika: Aktuality

Zaujati vizuálními kouzly matky přírody přinášíme dvě momentky tváře Slunce z 20. března. Na první pomáhají Měsíci v zákrytu sluneční skvrna rozměrů Země a tryskové letadlo, na druhé náš vesmírný souputník zvládl zákryt sám a odhalil pro nás jinak neviditelnou draperii sluneční atmosféry.

Zatmění Slunce nad zámkem Choltice na chvíli proťal proudový letoun. Zaznamenal to svým fotoaparátem fotograf Martin Frouz (snímek nahoře). Jiný letoun slunečním kotoučem prolétl během zatmění i před objektivem astronoma Lukáše Shrbeného, který však jev zaznamenal jako úchvatné video: https://youtu.be/XDV98oV839M.

Na Špicberky (Svalbard) se za snímáním zatmění vypravili matematici Miloslav Druckmüller a Pavel Štarha. Z 29 snímků zatmění a několika set kalibračních snímků po návratu vytvořili obraz sluneční koróny na snímku vlevo dole. Autoři: Miloslav Druckmüller, Pavel Štarha (Ústav matematiky, Fakulta strojního inženýrství, Vysoké učení technické v Brně), Shadia Habbal (Institute for Astronomy, University of Hawaii, USA), Peter Aniol (Astelco, Německo).

článek ve formátu pdf: V201505_250.pdf (187 kB)