Je ginseng účinnější než ženšen?

(Vesmír 76, 475, 1997/8)
Publikováno: Vesmír 76, 544, 1997/10

Ginseng chrání před rakovinou,“ to je bezesporu zajímavá zpráva. Čtenář, který není botanik, však nemusí okamžitě pochopit, o jakou rostlinu vlastně jde. Uváží-li ovšem, v jakém jazyce bývá sepsána většina vědeckých prací, pokusí se slovo ginseng vyslovit tak, jak to dělají Angličané. Anglicko-český slovník mu vzápětí potvrdí jeho podezření. Ginseng [vyslov džinsen] prý je kořen léčivé rostliny Panax ginseng, eventuálně lék z tohoto kořene připravený – starý známý ženšen, česky též někdy nazývaný všehoj. Nejednoho čtenáře by potěšilo, kdyby se dozvěděl, zda protinádorově působící ginseng je či není blízkým příbuzným slavného všeléku tradiční čínské medicíny. Nehledejte, prosím, v této poznámce žádnou ironii. Flemingův penicilin prý měl nepřímého předka v plísňových mastech irských bylinkářek. V souvislosti s kauzou ginseng versus ženšen proto doporučuji, aby autoři příspěvků, které se opírají o cizojazyčné prameny, zasílali do redakce Vesmíru spolu s vlastním textem i prohlášení, že použité nečeské termíny nemají všeobecně známé české protejšky. Je ale dost pravděpodobné, že toto přání bude někomu připadat jako projev přežitého purizmu. Všichni tací nechť si otevřou Bibli a znovu si přečtou příběh o stavbě babylónské věže.

Článek ve formátu PDF: 1997_V544.PDF (196 kB)