Jak se bakterie brání lidskému tělu

Publikováno: Vesmír 81, 125, 2002/3
Rubrika: Aktuality

Když člověka nebo jiného živočicha napadne infekce, nastupují obranné mechanizmy látkové (protilátky) i buněčné (bílé krvinky). Je známo několik desítek látek, jejichž tvorba v těle se po napadení bakteriemi zvyšuje, a potom následuje řetězec událostí směřujících k zabití bakterií. Jednou skupinou těchto látek jsou defenziny. Co tomu říkají bakterie? Se svým osudem se nesmíří a začnou si vytvářet mechanizmy, které jim umožní obranné mechanizmy těla potlačit. V daném případě vzikají jakési „antidefenziny“, tj. bakteriální defenziny proti defenzinům lidským.

Dilara Islam se spolupracovníky z Dháky (v Bangladéši) to zkoumá na shigelách (bacilech úplavice). Bakterie vytvářejí látky zvané invaziny, které patří k nadrodině imunoglobulinů. Potlačují obranné reakce lidského těla, zejména usnadňují invazi mikrobů do buněk. Jiné bakteriální látky zas potlačují tvorbu obranných látek lidského organizmu – zkrátka chtějí také zůstat naživu. Kdo s koho? To záleží na okolnostech, na léčbě a kdoví na čem ještě. Stará dobrá „hojivá síla přírody“ funguje nejen u člověka, ale i u jeho nepřátel. Boj s infekčními nemocemi tak nemůže nikdy skončit. (Nature medicine 7, 180, 2001)