Jak rychle stárne mozek?

Publikováno: Vesmír 76, 475, 1997/8
Obor: Medicína
Rubrika: Aktuality

Pracovníci z Univerzity v St. Luis údajně zjistili pomocí pozitronové a magnetické rezonanční tomografie, že „zdravě stárnoucí“ mozek ztratí s postupem let daleko méně neuronů, než se dosud předpokládalo. Podle neurologa J. Morrise činí váhová ztráta mozku mezi 20. až 70. rokem života jen asi 10 %. Zdá se, že tato ztráta vyvolává pouze nepatrné změny kognitivních schopností, protože mozek disponuje značným nadbytkem neuronálních spojů, které jsou schopny udržet v tomto ohledu funkční integritu.

Zjistilo se také, že při řešení různých úkolů mohou pomoci i takové oblasti mozku, které až dosud „ležely ladem“. Existují totiž jedinci, u nichž nelze až do věku 80 či 90 let identifikovat ani kognitivní deficity, ani jiné změny mozku. Případné změny v oblasti hippocampu sice zpomalují „pozorovací schopnost“, ale ne její přesnost. Lze tedy stárnutí mozku spíše vysvětlit ztrátou mezibuněčných vazeb a jen v menší míře vlastní buněčnou ztrátou? To by mohlo vysvětlovat i skutečnost, že „vědomosti a zásoba slov mohou dále narůstat, ale paměť ochabuje“. Se stárnutím mozku se prý především ztrácí vizuální paměť, což vede k tomu, že pokus mozku nějak tuto ztrátu vyrovnat prostřednictvím jiných vazeb mu „ubírá na rychlosti“. (Münch. med. Nachr. 138, 7–8, 1996/14)